Festészet művésztelepi gyakorlat
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
60 óraMf | 2 | 60 óraMf | 2 | 60 óraMf | 2 | 60 óraMf | 2 |
A tantárgy címe: | Festészet művésztelepi gyakorlat |
A tantárgy rövidített címe: | Művésztelep |
Tantárgykódja: | FEMÜV |
Felelős tanszéke: | Festő Tanszék |
Oktatója: | Az osztályvezető mesterek együttműködve (ahol van) a tanársegéddel |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 4 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 3., 5., 7., 9. szemeszter |
Tanulmányi szint: | Szakképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 60 óra/félév |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | A szemeszterek egymásra épülnek, és az előző féléves festészeti műtermi munka. |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Beszámoló (három fokozatú), gyakorlati jegy |
Tanulmányi követelmények: | Egyéni szakmai program szerint. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Az oktató (mester) az adott művésztelepen folyamatos jelenlétével, konzultációk során ellenőrzi a hallgató gyakorlati munkáját (tanulmányok, anyag- gyűjtés, alkotó munka). |
Az osztályzat kialakításának módja: | - |
Vizsgakövetelmények: | - |
Oktatási módszerek: | Az egyéni képzési programokhoz igazodó, feladat kitűzés, melynek végrehajtását, esetleges korrekcióját a mester folyamatos konzultációkkal segíti elő. |
Javasolt tanulási módszerek: | Anyaggyűjtés, probléma felismerése és megfogalmazása. Ezek festészeti kontextusba helyezése. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | - |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Az önálló alkotói attitűd kialakításában a művésztelepi munka speciális feladatkört kap (részben a művésztelepi képzési hagyományok figyelembevételével): – A szabadtérben végzett megfigyelések a műteremtől eltérő fény, szín és téri viszonylatok között történik. – Folyamatosan változó jelenségek rögzítésére és feldolgozására, a táj és természeti környezet, illetve az épített és mesterséges környezet festői karakterisztikájának megfigyelésére és összehasonlítására nyílik lehetőség. (Tájképtől a land art-ig.) – A művésztelepen különböző évfolyamok, szakok és különböző szemléletű hallgatók dolgoznak egymás mellett, és vitatják meg a kortárs művészeti problémákat. Kritikai észrevételeikkel egymás munkájának kontextusba helyezésével a professzionális működésüket alapozzák meg. Modellhelyzetet teremtenek a későbbi művészeti közéletben való elsődlegesen szellemi (státus szerint: értelmiségi) együttműködésre. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A művésztelepi munka a szakmai munkán belül speciális „terepgyakorlatot” jelent. Az évközi szakmai munka során - idő, tér, speciális eszközözök, anyagok hiányában - nehezen vagy nem megoldható problémák feldolgozása. Főbb területek: – interaktív kapcsolat a környezettel – látvány (optikai) és festői jelenségek vizsgálata (hagyományos és új képrögzítési technikákkal) – festészeti technikai és anyagtani kísérletek |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | - |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | – Hagyományos festészeti anyagok (vászon, papír, pigmentek, különböző kötőanyagok). – Újabb képrögzítési technikák: fotó, videó, digitális képrögzítés és azok eszközei (fényképezőgép, kamera, számítógép, vetítő, reflektor, szűrők stb.) – Murális technikákhoz használatos anyagok, eszközök: mozaik, vakolatok, színes üveg, textil. |