Művészettörténet
MTMÜT
Fábián Zoltán PhD
dr. habil. Fehér Ildikó PhD
Vető Orsolya
Dr. Habil. Révész Emese PhD
Dr. habil. Sturcz János PhD
Magyar
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2Ai+Zv | 2 |
Művészettörténet 1.
A tantárgy címe: | Művészettörténet 1. (Őskor, ókor) |
A tantárgy rövidített címe: | Művészettörténet 1. |
Tantárgykódja: | MTMŰT |
Felelős tanszéke: | Művészettörténet Tanszék |
Oktatója: | Fábián Zoltán Imre |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
1. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Alapképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 24 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | Részvétel az órákon, kötelező irodalom elsajátítása. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Egyéni / kiscsoportos szóbeli vizsga |
Az osztályzat kialakításának módja: | Vizsgateljesítményalapján. |
Vizsgakövetelmények: | Az előadások anyaga és a kötelező irodalom ismerete. |
Oktatási módszerek: | Vetítettképes előadások, kötelező és ajánlott irodalom. |
Javasolt tanulási módszerek: | Előadáson való részvétel, kötelező és ajánlott irodalom olvasása, további könyvtári, múzeumi tájékozódás. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | - |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Művészettörténeti, kultúrtörténeti tájékozottság kialakítása; elméleti, technikai háttér. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | - őskori művészetek: paleolit és neolit kori murális és mobil alkotások, - őskori közel-keleti művészet, - sumer és akkád művészet - babilóni és asszír művészet, - ókori egyiptomi művészet - minoikus művészet, - mükénéi művészet - görög művészet (archaikus, klasszikus) - hellenisztikus művészet, - etruszk művészet, - római művészet |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány, stb.): |
Baines, J. – Malek, J.: Az ókori Egyiptom Atlasza. 1993. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Számítógép, projektor. |
Művészettörténet 2.
A tantárgy címe: | Művészettörténet 2. |
A tantárgy rövidített címe: | Művészettörténet 2. |
Tantárgykódja: | MTMŰT |
Felelős tanszéke: | Művészettörténet Tanszék |
Oktatója: | Forián Szabó Noémi |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat?(1-10): |
2. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Alapképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 24 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | Művészettörténet 1. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Szóbeli és írásbeli számonkérés |
Az osztályzat kialakításának módja: | A szóbeli és írásbeli kérdésekre adott válaszok értékelése. Osztályzás: 1-5-ig |
Vizsgakövetelmények: | Az órai tananyag és a szakirodalom ismerete. |
Oktatási módszerek: | Vetítettképes előadás, egyéni konzultáció: felkészítés a szakirodalom használatára. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az órákon való részvétel, a szakirodalom tanulmányozása, tárlatlátogatás. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 1 feladat |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A középkori művészet történetének oktatása. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A középkori művészet története a IV-XVI. századig későantik művészet ókeresztény művészet korabizánci művészet népvándorlás kora preromán művészet középbizánci művészet korai, érett és késő romanika korai, érett és késő gótika itáliai trecento későbizánci művészet az internacionális gótika francia, német és németalföldi festészet a XV. században |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány, stb.): |
Kötelező irodalom: |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Számítógép, projektor. |
Művészettörténet 3, 4.
A tantárgy címe: | Művészettörténet 3, 4. |
A tantárgy rövidített címe: | Reneszánsz művészet Barokk művészet |
Tantárgykódja: | MTMŰT |
Felelős tanszéke: | Művészettörténet Tanszék |
Oktatója: | Dr. Fehér Ildikó |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
3., 4. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Alapképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 52 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | Művészettörténet 2., a f élévek egymásra épülnek |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | Részvétel az órákon, az órai anyag és a kötelező irodalom elsajátítása. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | A kollokviumon: 1) Emlékmeghatározás: 5 vetített kép alapján. 2) Beszélgetés a korábban kiadott tételek témakörében. |
Az osztályzat kialakításának módja: | Vizsgateljesítmény alapján. |
Vizsgakövetelmények: | 1) Az előadás anyagának ismerete. 2) A szemeszter elején megadott kötelező irodalom + képanyag ismerete, mely képanyag az intraneten minden hallgató számára elérhető. 3.) A Szépművészeti Múzeum állandó kiállításán lévő reneszánsz anyagából a legjelentősebb művek ismerete. |
Oktatási módszerek: | 1) Vetített képes előadás. 2) Az előadáson vetített képek letölthetőek az intranetről. 3) Múzeumi óra: a Szépművészeti Múzeum állandó, reneszánsz kiállítása. |
Javasolt tanulási módszerek: | Olvasás. Az emlékanyag alapos áttekintése a szakirodalomban ,ill. az intraneten megadott reprodukciók alapján. Múzeumlátogatás. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | - |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | 3. szemeszter Alapvető művészettörténeti és kultúrtörténeti tájékozottság kialakítása; a reneszánsz kor legkiemelkedőbb emlékeinek, alkotóinak és témaköreinek megismerése elsősorban az itáliai, németalföldi és a magyarországi emlékekre koncentrálva. 4. szemeszter Alapvető művészettörténeti és kultúrtörténeti tájékozottság kialakítása; a manierizmus és a barokk kor legkiemelkedőbb emlékeinek, alkotóinak és témaköreinek megismerése elsősorban az itáliai, németalföldi, spanyol és a magyarországi emlékekre koncentrálva. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): |
3. szemeszter |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány, stb.): |
A megadott kötelező és ajánlott irodalom valamint a képanyag elsősorban az Egyetem könyvtárában megtalálható könyvekre épül. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Számítógép, projektor. |
Művészettörténet 5, 6.
A tantárgy címe: | Művészettörténet 5, 6. |
A tantárgy rövidített címe: | 19. sz. egyetemes művészettörténet |
Tantárgykódja: | MTMŰT |
Felelős tanszéke: | Művészettörténet Tanszék |
Oktatója: | Dr. Révész Emese |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
5., 6. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Szakképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 48 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | Művészettörténet 4., a f élévek egymásra épülnek |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | Kollokvium előfeltétele év közben 5 emlékmeghatározás ZH sikeres teljesítése. Részvétel az előadásokon. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Évközi és év végi írásbeli és szóbeli beszámolók. |
Az osztályzat kialakításának módja: | Évközi és év végi beszámolók eredményei alapján. |
Vizsgakövetelmények: | Az előadáson vetített alkotások meghatározása (alkotó, cím, dátum), az előadásokon elhangzottak elsajátítása, a kötelező irodalom ismerete. |
Oktatási módszerek: | Vetítéssel kísért előadás |
Javasolt tanulási módszerek: | Az órákon való személyes részvétel, múzeumlátogatás, olvasás. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | - |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A 19. századi egyetemes művészet főbb irányzatainak, alkotóinak és műveinek megismerése, azok kultúrtörténeti összefüggéseinek bemutatása. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): |
5. szemeszter |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány, stb.): |
5. szemeszter |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Számítógép, projektor. |
Művészettörténet 7, 8.
A tantárgy címe: | Művészettörténet 7, 8. |
A tantárgy rövidített címe: | 20. sz. egyetemes művészettörténet |
Tantárgykódja: | MTMŰT |
Felelős tanszéke: | Művészettörténet Tanszék |
Oktatója: | Dr. Sturcz János |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
7., 8. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Szakképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 54 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | Alapvető művészettörténeti, művészetelméleti kategóriák, ill. a modern művészet alapfokú ismerete. Művészettörténet 6., a f élévek egymásra épülnek. |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | A tényanyag, egyes irányzatok szellemi, művészi törekvéseinek ismerete, a 20. század első fele kiemelkedő alkotói életműveinek beható tudása, szakirodalmi tájékozottság. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Írásbeli és szóbeli kérdések, beszélgetés, egy témakör, életmű, mozgalom alapos körüljárása. |
Az osztályzat kialakításának módja: | Írásbeli és szóbeli beszámolók eredményei alapján. |
Vizsgakövetelmények: | Az előadásokon elhangzottak elsajátítása, a kötelező irodalom ismerete, kísérlet egyéni vélemény kialakítására (a 20. sz. első fele jelentős alkotói életműveinek, irányzatainak alapos, a legfrissebb művészettörténeti interpretációkon alapuló ismerete, jártasság a korszak szellemi törekvéseiben, egyéni értelmezés megkísérlése). |
Oktatási módszerek: | Vetítéssel kísért előadás, egyéni szóbeli konzultáció. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az órákon való személyes részvétel, folyamatos olvasás, a művészettörténet mellett az elméleti, filozófiai szakirodalom, ill. a korszak szépirodalmának megismerése, egyéni múzeum és kiállítás látogatás. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | - |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | - a 20. századi egyetemes művészet főbb irányzatainak, alkotóinak és műveinek megismerése, azok kultúrtörténeti összefüggéseinek bemutatása - a modern művészetről szóló megbízható, tényszerű ismeretek átadásával, a legfrissebb értelmezések megismertetésével felkészíteni a hallgatót arra, hogy saját művészi munkájában fel tudja használni a tananyagot, kritikai módon tudjon bekapcsolódni a modernizmus hagyományába |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): |
Az előadás sorozat célja a modern művészet szövevényes, sokszor egymással polemizáló irányzatainak, a hátterükben meghúzódó társadalmi-szellemi változásoknak és legjelentősebb egyéni alkotói teljesítményeinek megismertetése. A „modern” kifejezés nem annyira valamely meghatározott formakört, stílust, mint inkább társadalmi feltételrendszert, intellektuális klímát jelöl, ami mindenekelőtt elbizonytalanodást mutat. A modern korban nem uralkodott „egységes művészetteremtő akarat”, a műalkotás megkérdőjeleződött, a modern művészet maga vált önmaga problémájává. A történelem felgyorsulása, a köznapi élet diszkontinuitása egy új kortudatot eredményezett, amire a művészet is reflektált. A modern korra adott különböző válaszokat elemezzük a szemeszter folyamán. Vizsgálódásaink során szinte az összes európai központot végigjárjuk, s igyekszünk megragadni sajátos szellemi karakterüket. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány, stb.): |
(Válogatás a magyar nyelvű szakirodalomból) |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Számítógép, projektor. |
Művészettörténet 9, 10.
A tantárgy címe: | Művészettörténet 9, 10. |
A tantárgy rövidített címe: | Kortárs egyetemes művészet |
Tantárgykódja: | MTMŰT |
Felelős tanszéke: | Művészettörténet Tanszék |
Oktatója: | Dr. Sturcz János |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
9., 10. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Szakképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 54 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | Alapvető művészettörténeti és művészetelméleti kategóriák ismerete, a modern művészet és a klasszikus avantgárd művészet beható ismerete. Művészettörténet 8., a f élévek egymásra épülnek. |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | Részvétel az előadásokon, a tényanyag, egyes irányzatok szellemi, művészi törekvéseinek ismerete, az 1945 utáni képzőművészet kiemelkedő alkotói életműveinek beható tudása, szakirodalmi tájékozottság. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | írásbeli és szóbeli vizsga - egy témakör, irányzat, életmű alapos körüljárása. |
Az osztályzat kialakításának módja: | Írásbeli és szóbeli beszámolók eredményei alapján. |
Vizsgakövetelmények: | - előadásokon elhangzottak elsajátítása, szakirodalmi tájékozottság, - a közelmúlt művészi törekvéseinek, irányzatainak biztos szellemi elhelyezése, jelentős életműveinek alapos ismerete, egyéni értelmezése, a korral való kapcsolat, kapcsolódási pontok felismerése |
Oktatási módszerek: | Vetítéssel kísért előadás, egyéni konzultáció, hallgatók diplomamunkáinak megvitatása. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az órákon való személyes részvétel, múzeumok és kiállítások látogatása, szakirodalom, kortárs elmélet és szépirodalom olvasása. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | - |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | - az 1945 utáni művészet főbb irányzatainak, alkotóinak és műveinek megismertetése, azok kultúrtörténeti összefüggéseinek bemutatása - megbízható, tényszerű információk, többirányú interpretációk átadásával, a közelmúlt művészetének kritikus áttekintésével képessé tenni a hallgatót arra, hogy átlássa, mi az, amit saját alkotói céljai szempontjából maga számára használhatónak, továbbgondolásra érdemesnek tart a korszak művészetéből |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): |
Az előadás sorozat céljaaz 1945 utáni művészet főbb tendenciáinak, szellemi hátterüknek és jelentős alkotóinak megismertetése. A késő-modern időszakot nem annyira új invenciók megteremtése, mint inkább a már meglévő tendenciák, a 20. század elején beindult jelenségek szélső értékig vitele, egyfajta felnagyítás és megcsontosodás jellemzi. A 2. világháborút követően a világ művészetének központja Párizsból New Yorkba helyeződik át. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány, stb.): |
(Válogatás a magyar nyelvű szakirodalomból) |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Számítógép, projektor |