Kiállítási rendezési gyakorlat
KEKIÁLR
Magyar
Képzőművészet-elmélet Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
4Gy | 2 | 4Gy | 2 | 2Gy | 2 | 2Gy | 2 | 4Gy | 2 | 4Gy | 2 | Zv |
A tantárgy címe: | Kiállítási rendezési gyakorlat |
A tantárgy rövidített címe: | Kiállítási rendezési gyakorlat |
Tantárgykódja: | KEKIÁLR |
Felelős tanszéke: | Képzőművészet-elmélet |
Oktatója: | Lázár Eszter, Szoboszlai János, Mélyi József |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelező általános és szakmai ismeretek / szakmai törzsmodul |
Képzési idő szemeszterekben: | 6 |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
1-6 |
Képzési idő hetente: | 4 óra |
Tanulmányi szint: | |
Tanórák száma összesen: | 324 |
A tantárgy kredit értéke: |
I,II,V,VI: 3 II,IV:2 |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | gyakorlati vizsga |
Tanulmányi követelmények: | |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | félévközi feladatok értékelése, gyakorlati vizsga |
Az osztályzat kialakításának módja: | félévközi feladatok értékelése, gyakorlati vizsga |
Vizsgakövetelmények: | |
Oktatási módszerek: | A hallgatók esettanulmányok elemzésén, illetve gyakorlati feladatok megoldásán keresztül ismerhetik megy egy kiállítás megrendezésének gyakorlati sajátosságait, a szervezésnél felmerülő feladatokat, problémákat. |
Javasolt tanulási módszerek: | Részvétel a programokban, önálló feladatmegoldások, egyéni kutatómunka. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | szemeszterenként 2 |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | gyakorlati feladat |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A tantárgycsoport a művészeti kurátor feladataihoz elengedhetetlen ismeretekre fektet hangsúlyt: kiállítási koncepciók megalkotását, a művek korszerű installálását, a sajtóanyag megírását és a kiállítás dokumentálását a gyakorlatban oktatja. A hallgatóknak lehetőségük nyílik arra, hogy az egyes tevékenységeket valós kiállítások megrendezése során sajátítsák el.A két félév során a hallgatók egy kiállítás megrendezésének gyakorlati sajátosságait, a szervezésnél felmerülő feladatokat, problémákat ismerhetik meg (koncepció, művészlista, költségvetés, timing, berendezés, technikai eszközök, kiállítás design és építés, archiválás…stb). A gyakorlati oktatás során a hallgatók bekapcsolódnak a Magyar Képzőművészeti Egyetem kiállításainak rendezésébe. A rendezés során felmerülő szervezési és logisztikai feladatokat a hallgatók között osztjuk meg. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként) |
A hetente 2 x 1,5 órás szeminárium lehetőséged ad arra, hogy múzeum és galérialátogatásokat szervezzünk, kutatóközpontokba látogassunk el, ahol a hallgatók megismerhetik az intézmények működését, kiállítások rendezőivel, kurátorokkal találkozhatnak, az egyes kiállítások „műhelytitkaiba”, a rendezés fázisaiba nyerhetnek bepillantást. Ezen kívül a tantárgycsoport a művészeti kurátor feladataihoz elengedhetetlen ismeretekre fektet hangsúlyt: kiállítási koncepciók megalkotását, a művek korszerű installálását, a sajtóanyag megírását és a kiállítás dokumentálását a gyakorlatban oktatja a hallgatóknak. A hallgatóknak lehetőségük nyílik arra, hogy az egyes tevékenységeket valós kiállítások megrendezése során sajátítsák el. A gyakorlati órák keretén belül a kiállítás-rendezés különböző állomásait és a szervezés során felmerülő feladatokat ismerik meg. Az elsajátítandó ismeretek a következők: kurátori kutatás formái / módjai / lehetőségei és helyszínei, koncepcióírás, projektkészítés, költségvetés, fund-raising, pályázatírás, team- és time menedzsment, PR, dokumentálás (web, katalógus), tárgyalástechnika, szerepjáték.
Az 1. évfolyam kutatási munkafázison alapuló, fiktív (tehát szervezési kérdésekkel még nem foglalkozó) kiállítások kurátori koncepcióinak elkészítésével foglalkozik.
A harmadik és negyedik szemeszter (2. évfolyam) a kiállítás-rendezői/kurátori tevékenységek gyakorlati oldalára koncentrál. A gyakorlati munka témakörei a Kurátori ismeretek című előadás 1-2 szemeszterének témáira épülnek. Mivel ebben a két szemeszterben a Kurátori ismeretek című előadás a kiállítás projektmenedzsmentjére koncentrál, a szeminárium gyakorlati feladatai is ezekkel a területekkel kapcsolatosak. Az 5. szemeszter (3. évfolyam) a hazai és nemzetközi kurátori praxisokkal kapcsolatos gyakorlati feladatokat tartalmaz. A feladatok egy része kurátori koncepciók alapján megvalósult kiállítások komplex kutatása, másik részük ezek kimerítő kritikai analízise.
A 6. szemeszterben (3. évfolyam) a diplomamunka elkészítése a feladat, ezért szakdolgozati szemináriumnak tekinthető. A gyakorlati munka témakörei a Kurátori ismeretek című előadás 4. szemeszterének témáira épülnek. A diplomamunka egyrészt szöveges tézis elkészítését, másfelől egy-egy kiállítási projekt megvalósítását tartalmazza. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): |
The Power of Display: A History of Exhibition Installations at the Museum of Modern Art, MTI Press, 1998 Brian O’Doherty: Inside the White Cube Visual Display (Culture Beyond Appearances) ed. Lynne Cooke, peter Wollen, The Nw Press, New York, 1998. Crimp, Douglas. "Redefining Site Specificity." On the Museum's Ruins. Cambridge: The MIT Press, 1993. pp. 150-182. Graham, Beryl. "Curating New Media Art: SFMoMA and 010101" from CRUMB (Curatorial Resource for Upstart Media Bliss) 10 pages. <http://www.newmedia.sunderland.ac.uk/crumb/phase3/append/sfmomar.pdf
Crimp, Douglas: On the Museum’s Ruin, MTI Press, Cambridge MA, 1993 Words of Wisdom: A Curator’s Vade Mecum on Contemporary Art, ICI, New York, 2001 Ackermann, Marion: Farbige Wände. Zur Gestaltung der Ausstellungsraumes von1880 bis 1930, Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau, Műnchen; Edition Minerva, Wolfratshausen, 2003. Clair, Jean: Malaise dans les musées, Flammarion, Paris, 2007 Visual Display (Culture Beyond Appearances) ed. Lynne Cooke, peter Wollen, The Nw Press, New York, 1998. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: |