Társadalom tudományi alapismeretek II: Művészetszociológia
KEMSZOC
Magyar
Képzőművészet-elmélet Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
| 1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
| 2K | 2 | 2K | 2 | ||||||||||||||||
| A tantárgy címe: | Művészetszociológia I-II. |
| A tantárgy rövidített címe: | Művészetszociológia |
| Tantárgykódja: | KEMSZOC |
| Felelős tanszéke: | Képzőművészet-elmélet |
| Oktatója: | Wessely Anna |
| Melyik tantárgycsoportba sorolt: | a szakok mintatanterve szerint |
| Képzési idő szemeszterekben: | 2 |
| Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
a mintatanterv szerint |
| Képzési idő hetente: | 2 óra |
| Tanulmányi szint: | |
| Tanórák száma összesen: | 24 |
| A tantárgy kredit értéke: | 2 |
| Az oktatás nyelve: | magyar |
| Tanulmányi előkövetelmények: | a félévek egymásra épülnek |
| A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | kollokvium |
| Tanulmányi követelmények: |
Jelenlét az órák legalább 75%-án, megadott szakirodalom ismerete, aktív részvétel az órai munkában.
|
| Az ismeretek ellenőrzésének módja: | szóbeli kollokvium |
| Az osztályzat kialakításának módja: | szóbeli kollokvium értékelése |
| Vizsgakövetelmények: |
Félév során megadott szakirodalom és az órai anyag ismerete
|
| Oktatási módszerek: |
Előadás
|
| Javasolt tanulási módszerek: | részvétel az előadásokon, egyéni felkészülés a megadott szemelvények, szakirodalom alapján |
| A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 1 házi dolgozat |
| A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | írásbeli dolgozat (kb. 5000 leütés) |
| A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: |
A hallgatók elméleti, művészetszociológiai tájékozottságának megalapozása.
|
| A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): |
A képzés célja: Az első félévben a művészetről és a művészekről való gondolkodás társadalomtörténetének bemutatásán keresztül annak tudatosítása, hogy a ma képzőművészetinek nevezett tevékenységekkel és termékeikkel kapcsolatos igények hogyan határozzák meg e tevékenységek célját, termékeik használati módjait és a művészek és közönségük közti kapcsolatokat szervező intézmények működését. A második félév előadásai a közönség társadalmi tagoltságára koncentrálva ismertetnek meg a művészeti alkotásokhoz való viszonyok sokrétűségével.
|
| Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): |
Martin Warnke: Udvari művészek. Enciklopédia, Bp., 1998. Niklas Luhmann: A műalkotás és a művészet önreprodukciója. In: Kiss A.A. – Kovács S. – Odorics F. (szerk.): Testes könyv I. Ictus – JATE, Szeged, 1996. 113–160. Wessely Anna: Művész-szerepek. Korunk XXI/5 (2010. május), 7-15.
Pierre Bourdieu: „A művészeti észlelés szociológiai elméletének elemei”, in: Józsa Péter (szerk.): Művészetszociológia. KJK, Bp., 1978. 175-200. Friedrich H.Tenbruck: A polgári kultúra. In: A kultúra szociológiája, Osiris 1998 (2003), 52-70. Gans, Herbert J. Népszerű kultúra és magaskultúra. In: A kultúra szociológiája. Osiris 1998 (2003), 114-149. Greenberg, C.: „Avantgarde és giccs”, in: Józsa P. (szerk.): Művészetszociológia. KJK, Bp.,1978. Eco, U.: A rossz ízlés struktúrája, in: A nyitott mű. Gondolat, Bp.,1976. 201–296. |
| Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: |