Esztétika - Művészetelmélet
ELEME
Magyar
Képzőművészet-elmélet Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | 2K | 2 | ZV |
A tantárgy címe: | Esztétika - művészetelmélet |
A tantárgy rövidített címe: | Esztétika |
Tantárgykódja: | ELEME |
Felelős tanszéke: | Művészetelméleti |
Oktatója: | Varga Tünde |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 6 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | Festőművész, Szobrászművész, Grafikusművész, Intermédia-művész szakon: 3. 4. 5. 6. 7. 8. szemeszter (V. év végén Záróvizsga) Képzőművészet-elmélet szakon: 1. 2. 3. 4. 5. 6. szemeszter (6.szemeszter teljesítése után Záróvizsga) |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | szakképzési modul / szakmai törzsmodul |
Tanórák száma összesen: | 162 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | Magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Gyakorlati feladatok értékelése, félév végi kollokvium. |
Az osztályzat kialakításának módja: | Az osztályzat kialakítása az elméleti vizsgán nyújtott teljesítmény alapján történik. |
Vizsgakövetelmények: | Az előadásokon részletesen tárgyalt esztétikai alapfogalmak, a főbb esztétikai áralmalatok, illetve a történeti kérdések ismerete. Követelmény az előadások anyagának, illetve a kötelező forrás-olvasmányok ismerete. |
Oktatási módszerek: | A kurzus alapvetően előadásokból áll, melyekhez a megadott olvasmányok ismerete elengedhetetlen. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az előadások anyaga a kapcsolódó háttéranyagokkal együtt a hallgatók rendelkezésére áll. A feladott kötelező irodalom mellett ezek teljes körű segítséget biztosítanak az ismeretek elsajátításához, illetve a vizsgára való felkészüléshez. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | Félévente legalább 1 feladat. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Esszé, tanulmány |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A hallgatók esztétikai, művészetfilozófiai, valamint művészetelméleti ismereteinek megalapozása, illetve bővítése, mely során elsajátíthatják a hagyományos, valamint a kortárs művészetelméleti beszédmódok fogalmi eszköztárát. Továbbá a hallgatók jártasságot nyernek a művészeti diszkurzusokban, mely segítségével könnyebben reflektálhatnak saját alkotói tevékenységükre, illetve a hallgatók elméleti tájékozottsága elősegítheti az elmélet és gyakorlat közötti teremtő kölcsönhatás lehetőségét. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): |
Első szemeszter A kurzus a hat féléves esztétika – művészetelmélet tantárgy propedeutika előadásokra épülő első féléve. A kurzus célja, hogy a hagyományos történeti elbeszélésmódok helyett témakörönként ismertesse az esztétikatörténet és művészetelmélet főbb kérdéseit, ezzel a teleologikus narratívától eltérően a történeti kérdéseket új megvilágításba helyezze. A kronologikus szempont annyiban érvényesül, amennyiben egyes kérdések történeti időhöz kötötten merülnek fel. Ennek megfelelően az első félév előadásai leginkább a 18-19. századig tárgyalják részletesen az esztétika kérdéseit. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök: Második szemeszter A kurzus az esztétika – művészetelmélet lényeges kérdésköreit tárgyalja. Az egyes előadás-csoportok kitérnek az esztétikai ízlés és esztétikai ítélet; az eredetiség, egyéniség, esztétikai autonómia; természet és művészet kérdésének bemutatására a legmeghatározóbb szerzők elméleti alapfelvetései ismertetésével, valamint elemzik az egyes elméletek közötti különbségeket. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök: Harmadik szemeszter Az előadások célja, hogy betekintést kínáljanak a modernitáshoz kapcsolódó új esztétikai tapasztalat előzményeibe és annak hatásába. A kurzus tárgyalja a technikai civilizáció esztétikai tapasztalatra és művészeti formákra gyakorolt hatását, valamint a „művészeti tömegtermelés” kezdetének kortárs kérdéseit és annak következményeit. A kurzus bemutatja a sokszorosítás megjelenésének művészetelméletre gyakorolt hatását, valamint reflektál a mai megváltozott körülményekre, melyek közt a gép sokszorosítás fogalma lassan érvényét veszti, illetve nyomon követi a médiumok változásának szerepét a művészetben. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök: Negyedik szemeszter A félév bemutatja a főbb elméleti iskolák művészeti-esztétikai megközelítésmódjait a 19. század végétől a 20. század végéig. A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat az esztétikai-művészeti elméletekkel és bemutassa azok alkalmazhatóságát a képzőművészetben. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök: Ötödik szemeszter A kurzus célja, hogy bemutassa a 20. század második felének kritikai-elméleti felvetéseit és iskoláit. A kurzus kitér a feminista, multikulturális és posztkoloniális elméletek új szemléletmódot jelentő kérdéseire, valamint a kritikai kultúrakutatás legújabb megközelítésmódjainak ismertetésére. Továbbá elemzi a múzeum, a gyűjtemények és a kulturális emlékezet szerepét a kortárs elméletekben. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök: Hatodik szemeszter A kurzus áttekinti a vizuális kultúra és a képelméletek főbb irányzatait, az új diszciplína létrejöttének előzményeit, valamint az esztétikára és művészetelméletre gyakorolt hatását. Bemutatja német a francia és az angolszász iskolák megközelítésmódjának különbségét, valamint reflektál az elmélet interdiszciplináris alapjaira. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök: |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): |
Első szemeszter Második szemeszter Harmadik szemeszter Negyedik szemeszter Ötödik szemeszter Hatodik szemeszter |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | - |