A művészet intézményei
KEMINT
Dr. Szoboszlai János PhD
Magyar
Képzőművészet-elmélet Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
| 1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
| 2K | 2 | 2K | 2 | ||||||||||||||||
| A tantárgy címe: | A művészet intézményei |
| A tantárgy rövidített címe: | |
| Tantárgykódja: | KEIMNT |
| Felelős tanszéke: | Képzőművészet-elmélet |
| Oktatója: | Szoboszlai János |
| Melyik tantárgycsoportba sorolt: | szakmai törzstantárgy |
| Képzési idő szemeszterekben: | 2 |
| Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
5-6 |
| Képzési idő hetente: | 2 óra |
| Tanulmányi szint: | |
| Tanórák száma összesen: | 24 |
| A tantárgy kredit értéke: | 2 |
| Az oktatás nyelve: | magyar |
| Tanulmányi előkövetelmények: | a félévek egymásra épülnek |
| A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | kollokvium |
| Tanulmányi követelmények: | az előadásokon érintett területek átfogó ismerete |
| Az ismeretek ellenőrzésének módja: | kollokvium |
| Az osztályzat kialakításának módja: | kollokvium |
| Vizsgakövetelmények: | az előadásokon érintett területek átfogó ismerete |
| Oktatási módszerek: | előadás |
| Javasolt tanulási módszerek: | részvétel az előadásokon, egyéni felkészülés a megadott szemelvények, szakirodalom alapján |
| A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | |
| A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | |
| A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: |
Az előadás széleskörű tájékoztatást nyújt azokról az intézményekről, amelyekkel a képzőművészek napi munkájuk során kapcsolatba kerülnek, bemutatja ezen intézmények történetét, misszióját, struktúráját, funkcióit, összefüggéseit, valamint ismerteti az ezen intézményekkel való együttműködés technikáit. |
| A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): |
A kurzus célja az, hogy 1., a hallgatók minél szélesebb összefüggésrendszer ismeretében legyenek képes értelmezni kortárs művészeti alkotás folyamatát és a műalkotás viszonyrendszereit, hogy 2., a művészettel kapcsolatos társadalmi-történeti kontextust a lehető legtöbb aspektusból ismerjék meg, s hogy 3., képessé váljanak a művészet intézményeivel kommunikálni és együttműködni. Az előadás tematikai felosztása: 1. etap: Alapfogalmak A művészet intézményes keretének történeti vonatkozásai és elméletei A művész, mint struktúra A művészet gazdasági és jogi vonatkozásai
2. etap: Múzeum, művészettörténet, gyűjtemény A múzeum Kortárs művészet és a művészettörténet-tudomány A kortárs képzőművészet muzeológiai vonatkozásai
3. etap: A kiállítás A képzőművészeti kiállítás, mint interpretáció és kommunikáció A Kunsthalle-modell A kiállítás-építés technikái
3. etap: A közpénzek szerepe Kultúrpolitikai alapfogalmak és modellek A Nemzeti Kulturális Alap és egyéb hazai pályázati források Pályázás nemzetközi terepen: EU, Visegrád Fund, kultúr-intézetek
4. etap: A kurátori projekt A kurátor Egyéni kiállítások struktúrája Csoportos kiállítások struktúrája
5. etap: A műkereskedelem Galériák, akciós házak, dealerek Közgyűjtemények és magángyűjtemények: missziók és motivációk A művészi karrierrel kapcsolatos for-profit és non-profit intézményeinek összefüggései
6. etap: Média és szaksajtó Képzőművészet a médiában A kritika és a művészeti sajtó Képzőművészeti marketing-kommunikáció
7. etap: A komplex projekt-szemlélet Képzőművészeti projekt-típusok Képzőművészeti projekt-menedzsment
8. etap: Kapcsolatok és kommunikáció Dokumentáció és adatbázisok A portfólió, mint kommunikációs eszköz A művész PR-je |
| Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): |
félévente aktualizált, a hallgatóknak kiadott szemelvények |
| Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: |