A művészet intézményei
KEMINT
Dr. Szoboszlai János PhD
Magyar
Képzőművészet-elmélet Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 2 | 2K | 2 |
A tantárgy címe: | A művészet intézményei |
A tantárgy rövidített címe: | |
Tantárgykódja: | KEIMNT |
Felelős tanszéke: | Képzőművészet-elmélet |
Oktatója: | Szoboszlai János |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | szakmai törzstantárgy |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): |
5-6 |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | |
Tanórák száma összesen: | 24 |
A tantárgy kredit értéke: | 2 |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | a félévek egymásra épülnek |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | az előadásokon érintett területek átfogó ismerete |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | kollokvium |
Az osztályzat kialakításának módja: | kollokvium |
Vizsgakövetelmények: | az előadásokon érintett területek átfogó ismerete |
Oktatási módszerek: | előadás |
Javasolt tanulási módszerek: | részvétel az előadásokon, egyéni felkészülés a megadott szemelvények, szakirodalom alapján |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: |
Az előadás széleskörű tájékoztatást nyújt azokról az intézményekről, amelyekkel a képzőművészek napi munkájuk során kapcsolatba kerülnek, bemutatja ezen intézmények történetét, misszióját, struktúráját, funkcióit, összefüggéseit, valamint ismerteti az ezen intézményekkel való együttműködés technikáit. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): |
A kurzus célja az, hogy 1., a hallgatók minél szélesebb összefüggésrendszer ismeretében legyenek képes értelmezni kortárs művészeti alkotás folyamatát és a műalkotás viszonyrendszereit, hogy 2., a művészettel kapcsolatos társadalmi-történeti kontextust a lehető legtöbb aspektusból ismerjék meg, s hogy 3., képessé váljanak a művészet intézményeivel kommunikálni és együttműködni. Az előadás tematikai felosztása: 1. etap: Alapfogalmak A művészet intézményes keretének történeti vonatkozásai és elméletei A művész, mint struktúra A művészet gazdasági és jogi vonatkozásai
2. etap: Múzeum, művészettörténet, gyűjtemény A múzeum Kortárs művészet és a művészettörténet-tudomány A kortárs képzőművészet muzeológiai vonatkozásai
3. etap: A kiállítás A képzőművészeti kiállítás, mint interpretáció és kommunikáció A Kunsthalle-modell A kiállítás-építés technikái
3. etap: A közpénzek szerepe Kultúrpolitikai alapfogalmak és modellek A Nemzeti Kulturális Alap és egyéb hazai pályázati források Pályázás nemzetközi terepen: EU, Visegrád Fund, kultúr-intézetek
4. etap: A kurátori projekt A kurátor Egyéni kiállítások struktúrája Csoportos kiállítások struktúrája
5. etap: A műkereskedelem Galériák, akciós házak, dealerek Közgyűjtemények és magángyűjtemények: missziók és motivációk A művészi karrierrel kapcsolatos for-profit és non-profit intézményeinek összefüggései
6. etap: Média és szaksajtó Képzőművészet a médiában A kritika és a művészeti sajtó Képzőművészeti marketing-kommunikáció
7. etap: A komplex projekt-szemlélet Képzőművészeti projekt-típusok Képzőművészeti projekt-menedzsment
8. etap: Kapcsolatok és kommunikáció Dokumentáció és adatbázisok A portfólió, mint kommunikációs eszköz A művész PR-je |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): |
félévente aktualizált, a hallgatóknak kiadott szemelvények |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: |