Látványtervezési gyakorlat, jelmeztervezés
Kód:
LÁTMJET
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Látványtervező Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
3GY | 3 | 3GY | 3 | 3GY | 2 | DM |
A tantárgy címe: | Látványtervezési gyakorlat, jelmeztervezés |
A tantárgy rövidített címe: | Jelmeztervezés |
Tantárgykódja: | LÁTMJET |
Felelős tanszéke: | Látványtervező tanszék |
Oktatója: | Federits Zsófia, Csík György |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelező szakmai gyakorlati ismeretek |
Képzési idő szemeszterekben: | 3 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 1., 2. 3.. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 3 óra |
Tanulmányi szint: | Differenciált szakmai modul |
Tanórák száma összesen: | 120 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 1., 2. szemeszterben 3 3. szemeszterben 2 |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | A szemeszterek egymásra épülnek |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Gyakorlati jegy a féléves teljesítés alapján |
Tanulmányi követelmények: | Részvétel az órákon, a kiadott feladatok teljesítése. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Folyamatos korrektúra, a félév végi vizsgafeladatok ellenőrzése. |
Az osztályzat kialakításának módja: | Az órai munka és a tanfeladatok értékelése. A félév végi vizsgafeladatok eredménye. |
Vizsgakövetelmények: | Vizsgafeladatok teljesítése |
Oktatási módszerek: | A kiadott feladat műfajának elemzése, az előadás művészi szándékainak kialakítása, alkotói módszerek bemutatása. Pozitív és negatív példák megtekintése, elemzése. A személyiség kibontakozásának esélyt adó korrektúra. |
Javasolt tanulási módszerek: | A kijelölt mű, és korának kutatása, elemzése, több irányban elindított vázlatolás (a rendező jelenlétének modellálása…), stiláris és gondolati rokonság a díszlettel. Matériák és szabásminták, problematikus jelmezeknél kísérleti modellek, az asszisztens bevonása a munkafolyamatba. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 1 feladat/félév. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | A kijelölt mű jelmezeinek mindenre kiterjedő, átfogó megtervezése, teljes dokumentációval, anyagmintákkal. A tervezés és kivitelezés valamennyi fázisának tanulmányozása, gyakorlása. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A jelmeztervezői bonyolult feladatkör részletes elemzése, a munkafolyamat pontos modellálása, az alkotás fázisainak teljes dokumentálása, az előadás létrehozásában részt vevő alkotótársak szerepe. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Gyakorlati jeggyel záruló műtermi munka, amely során az adott mű jelmezeinek megtervezése, kiviteli terveinek elkészítése a feladat. A tervek művészi prezentációján túl a kivitelezésükhöz szükséges műhelyrajzokat, a költségbecslést, és anyagmintákat is mellékelni kell. Munkakapcsolat a rendezővel, színészekkel, varrodákkal (+ cipész, kalapos, stb.), asszisztenssel. gazdasági igazgatóval. A látványtervekhez kapcsolódó műhelyrajzok elkészítése hagyományos úton, és digitális programok alkalmazásával történik, egészséges arányok megtartása mellett…! 1. szemeszter: „Klasszikus” színmű jelmezeinek tervezése. A kor feldolgozása (Párhuzamos munka a viselettörténet tantárggyal…), a folyamat végén teljes tervdokumentáció. 2. szemeszter: Opera, operett, musical, balett, vagy egyéb zenés mű jelmezeinek tervezése. A kor feldolgozása, teljes tervdokumentáció. 3. szemeszter: Kortárs, vagy XX, századi színmű (próza) jelmezeinek tervezése. A kor(ok) alapos feldolgozása, teljes tervdokumentáció. Valós színházi munka helyzeteinek modellálása. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | A félévi munka tartalmához illeszkedő, alkalmanként összeállított szakirodalom, színházi előadások felvételei, a művek esetlegesen elkészült filmes feldolgozásai. Színházlátogatások. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | A manuális tervezés mellett számítógépes programok, manipulációk használata, a gyakorlathoz textíliák, bőrök, egyéb anyagok, feldolgozásukhoz varrógépek, vasalók, stb. A prezentációkhoz próbababák, esetleg modellek. |