Az előadó-művészetben alkalmazott vizuális kommunikáció, különös tekintettel a mozgókép felhasználására
Kód:
LÁTMVIZK
Oktató:
Dr. habil. Molnár György DLA
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Látványtervező Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 2 |
A tantárgy címe: | Az előadó-művészetben alkalmazott vizuális kommunikáció, különös tekintettel a mozgókép felhasználására |
A tantárgy rövidített címe: | Mozgókép |
Tantárgykódja: | LÁTMVIZK |
Felelős tanszéke: | Látványtervező tanszék |
Oktatója: | Molnár György |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelező általános és szakmai ismeretek |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 2. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Szakmai törzsmodul |
Tanórák száma összesen: | 28 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | Részvétel az előadásokon. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Kollokvium |
Az osztályzat kialakításának módja: | A kihúzott vizsgatétel és az ellenőrzésre feltett kérdésekre adott válaszok értékelése |
Vizsgakövetelmények: | A szemeszterben elsajátítandó anyag ismerete |
Oktatási módszerek: | Előadás, mozgóképes illusztráció, konzultáció |
Javasolt tanulási módszerek: | A szakirodalom tanulmányozása, és mozgóképes ismeretanyag bővítése, a tanórák figyelmes követése. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | - |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Az előadó-művészeti alkotások változó zsánerei, stílus irányzatai és mediális felületei, valamint az ezekhez szabott kompozíciós módszerek; a mozgókép növekvő használata az előadó-művészeti műfajokban; a manipulációk (így a számítógépes manipulációk is) és a vágás-montírozás esztétikai konzekvenciái az előadó-művészetben; előadó-művészet és mediális technikák összefűzése; a vizuális kommunikáció hatásmechanizmusai. Az oktatás alapvető célja a tervezői (valamint a rendezői) lehetőségek megismertetése a hagyományos műfajok után – és mellett – a tömegkommunikáció, illetve a média világában. A tantárgy alapjaiban ismerteti a tömegkommunikáció kialakulását és fajtáit, a tömegszórakoztatást s műfajait, a tömegmédia és a „magas” művészet viszonyát, a rendezői szerepkör(öke)t, a rendezők és tervezők viszonyát, természetesen mozgóképes illusztrációkkal. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Tantermi előadások keretében a hallgatók – kommunikációelméleti, valamint film- és látványtörténeti ismereteikre alapozva – a vizuális kommunikáció aspektusából vizsgálják az előadó-művészetben alkalmazott kommunikációs felületeket és mozgókép-művészeti alkotásokat.Vetítések és elemző demonstrációk során a stiláris, a kompozíció-technikai és az esztétikai kontextus, valamint a befogadó közegek társadalomlélektani és szociológiai feltárása által elsajátítják az előadó-művészetben használt vizuális kommunikáció hatásmechanizmusát és illeszkedését a drámai mű egészébe. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Kötelező irodalom: BÍRÓ Yvett: A hetedik művészet. Osiris, Budapest, 2003 NOWELL-Smith, Geoffray – Balázs Éva (ed.) Új Oxford Filmenciklopédia. Budapest, Glória 2008 SONTAG, Susan: Film és színház. In: A film és a többi művészet. Gondolat, Budapest, 1977. pp. 352-378. ARNHEIM, Rudolph: Visual Thinking. Berkeley, 1969, University of California Press FINTER, Helga: A posztmodern színház kamera-látása, 1985 http://www.literatura.hu/szinhaz/posztmodern.htm Ajánlott irodalom: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira: Intermedialityin the Theatre of Robert Lepage, in: Media inter Media: Essays in Honor of Claus Clüver. Glaser, Stephanie A. ed. Amsterdam, New York, NY, 2009 Rodopi http://www.letras.ufmg.br/nucleos/intermidia/dados/arquivos/SIM3_Diniz_proof.pdf GOULEKAS, Karen E.: Visual Effects in a Digital World. New York, 2001, Elsevier Publishers. KNOPF, Robert (ed.): Theater and Film. A Comparative Anthology, Yale University Press, New Haven and London, 2004 Ifj. CSÁKVÁRI József – MALINÁK Judit: Média- galaxis. Szimbiózis Alapítvány, Budapest 1998 SÁNDOR Katalin: Közelítések a médiumköziség kérdéseihez I., Iskolakultúra 2006/1. 17-36. http://epa.oszk.hu/00000/00011/00100/pdf/tan_szem2006-1.pdf MORRA, Joanne – SMITH, Marquard (ed.): Visual culture. London–New York, 2006, Routledge. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | DVD és/vagy video lejátszó projektor és/vagy monitor |