A szcenikai aspektus a modern művészetben, a modern képzőművészet a társadalmi térben
Kód:
LÁTMSZAM
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Látványtervező Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 2 | 2K | 1 |
A tantárgy címe: | A szcenikai aspektus a modern művészetben, a modern képzőművészet a társadalmi térben |
A tantárgy rövidített címe: | A szcenikai aspektus a modern művészetben |
Tantárgykódja: | LÁTMSZAM |
Felelős tanszéke: | Látványtervező tanszék |
Oktatója: | B. Nagy Anikó |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelező általános és szakmai elméleti ismeretek |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 1., 2. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Elméleti alapozó modul |
Tanórák száma összesen: | 52 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 1. szemeszterben 2 2. szemeszterben 1 |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | A szemeszterek egymásra épülnek |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | A szemeszterek során a hallgatók kiselőadásokat tartanak a tárgyalt témákból, illetve a vetített képanyag rendszeres visszakérdezése és a kötelező irodalom tételeinek közös, interaktív feldolgozása. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Stóban, és írásban. |
Az osztályzat kialakításának módja: | A szemeszterközi szereplés és a kollokviumon nyújtott teljesítmény együttes figyelembevétele. |
Vizsgakövetelmények: | A kollokviumon a félév tantermi előadásain, a külső helyszíneken szerzett ismeretekről és a kötelező irodalom anyagáról kell számot adni. |
Oktatási módszerek: | Vetítettképes előadások, múzeumlátogatások, valamint hallgatói kiselőadások és a kötelező irodalom közös, interaktív feldolgozása. |
Javasolt tanulási módszerek: | Rendszeres részvétel a tanórákon és a külső helyszíneken, a kötelező irodalom elolvasása, tájékozódás az ajánlott szakirodalomban, felkészülés kiselőadásokra. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | Szemeszterenként 1kiselőadás, 1 képanyaggyűjtés. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Kiselőadás, képanyaggyűjtés, szakirodalom olvasás. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Alapos és aktív általános és szakmai műveltség elsajátíttatása, a már megszerzett civilizációtörténeti repertoár bővítése, gyakorlati szakmai tapasztalatok látványtörténeti kontextusba helyezése, a tervezési feladatok elméleti hátterének biztosítása. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Kollokviummal záródó tantermi előadások keretében a hallgatók rendszerezik a magukkal hozott civilizáció- és tárgytörténeti ismereteiket, és ezekre alapozva, továbbá a mindenkori tervezési feladathoz igazodva társadalomtörténeti, kultúr-antropológiai aspektusból vizsgálják a vizuális művészeteket, különös tekintettel a környezet- és tárgykultúrára, a modernizmustól a kortárs időszakig. Művészettörténeti ismereteikre alapozva a szcenikai formálás aspektusából vizsgálják a civilizációs jelenségek vizuális nyomait, különös figyelemmel a kortárs képzőművészetre és annak az előadó-művészettel érintkező határterületeire. A társművészetek történetében eddig szerzett jártasságukat rendszerezve a hallgatók a kortárs társművészetek látványalkotással összefüggő vonatkozásait vizsgálják. Első szemeszter: Óraterv 12 alkalomra: 1-2. A művészeti helyszínek átalakulása, a recepciós közegek szociológiai átrendeződésének esztétikai konzekvenciái. 3-4. Változó hatásmechanizmusok az utóbbi évtizedek vizuális kultúrájában. 5-6. A társadalmi diskurzusok és a művészet kölcsönhatásai. 7-8. A vizuális környezet és a tárgykultúra kapcsolata az előadó-művészettel. 9-11. Tömegrendezvények (pl. alkalmi ünnepségek, demonstrációk, temetések) rituálé- és látványelemzése. 12. Múzeum/kiállítás látogatása Második szemeszter: Óraterv 12 alkalomra: 1-2.A tradicionális művészeti területek összecsúszása és a határterületi műfajok. 3-4. A helyszínspecifikus művészet, a közösségi művészet terei, a szabad tér használata. 5-6. Intermediális jelenségek, a kommunikációs felületek érintkezéseinek az előadó-művészeti eszköztárra gyakorolt konzekvenciái. 7-8. A populáris előadó-művészeti műfajok új eszköztára. 9-11.A digitális világ látványkultúrája, a világháló előadó-művészeti jelenségei és a multimédiás interaktív előadó-művészeti zsánerek: interaktív opera, interaktív performance. 12. Múzeum/kiállítás látogatása. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Kötelező irodalom: ARONSON, Marc: Art attack: A short cultural history of the avant-garde. New York, 1998, Clarion Books ASA BERGER, Arthur:Narratives in popular culture, media, and everyday life. Thousand Oaks, 1997, Sage PublicationsBARTHES, Roland: A kép retorikája. Ford.: Angyalosi Gergely. In: Filmkultúra, 26. évf. 5. sz., (1990), 64-72. pp. DEBORD, Guy-Ernest: A spektákulum társadalma. Bp., 2006, Balassi Kiadó. (Elérhető az interneten: http://www.c3.hu/ ligal/290spectaculum.html) GYÖRGY Péter: A sorozat, a rács és a hálózat. In: Jelenkor, 46. évfolyam, 7-8. szám, (2006), 749. pp. KLANICZAY Gábor – S. NAGY Katalin: Divatszociológia. Bp., 1982, Tömegkommunikációs Kutatóközpont KOVÁCS Ákos: Játék a tűzzel. Fejezetek a magyarországi tűzijáték és díszkivilágítás XV–XX. századi történetéből. Bp., 2001, Helikon MITCHELL, W. J. T.: Mi a kép? Ford.: Szécsényi Endre. In: Bacsó Béla (szerk.): Kép, fenomén, valóság. Bp., 1997, Kijárat Kiadó. 338-369. pp. SIEGEL, Allan: A művészet új társadalmi terei: a budapesti Millenáris Park, a bécsi Museums Quartier és a londoni Tate Modern. Ford.: Szegedy-Maszák Zsuzsa. In: Balkon, 2005/1., 38-39.o. (Elérhető az interneten: http://www.balkon.hu/balkon05_01/10siegel.html) SCHECHNER, Richard: Between theater & anthropology. Philadelphia, 1985, University of Pennsylvania Press SENIE, Harriet F. – WEBSTER, Sally (ed.): Critical issues in public art: content, context, and controversy. Washington, D. C., 1998, Smithsonian Institution Press SUGÁR János: A gondolkodás médiuma. (Interneten elérhető: http://www.artpool.hu/hypermedia /medium.html ) A Recepció összművészeti konferencia előadásai, 2007. március 29. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Számítógép, projektor. |