Az előadó-művészetek esztétikája és dramaturgiája
Kód:
LÁTMEMED
Oktató:
Dr. Duró Győző DLA
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Látványtervező Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 2 | 2K | 2 |
A tantárgy címe: | Az előadó-művészetek esztétikája és dramaturgiája |
A tantárgy rövidített címe: | Előadó-művészetek |
Tantárgykódja: | LÁTMEMED |
Felelős tanszéke: | Látványtervező tanszék |
Oktatója: | Duró Győző |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelező általános szakmai és elméleti ismeretek |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 1., 4. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Szakmai törzsmodul |
Tanórák száma összesen: | 54 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | A tantermi előadások és a kötelező irodalom anyagának elsajátítása. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Az egyes szemeszterek során hallgatói kiselőadások tartatása a tárgyalt témákból, illetve a kötelező irodalom tételeinek közös, interaktív feldolgozása. |
Az osztályzat kialakításának módja: | A szemeszterközi szereplés és a kollokviumon nyújtott teljesítmény együttes figyelembevétele. |
Vizsgakövetelmények: | A tantermi előadások és a kötelező irodalom anyagáról kell számot adni. |
Oktatási módszerek: | Vetítettképes, illetve videó- vagy DVD-felvételekkel kísért előadások, valamint hallgatói kiselőadások és a kötelező irodalom közös, interaktív feldolgozása. |
Javasolt tanulási módszerek: | Rendszeres részvétel a tanórákon, a kötelező irodalom elolvasása, tájékozódás az ajánlott szakirodalomban, felkészülés kiselőadásokra. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | Felkészülés legalább szemeszterenként egy kiselőadásra, illetve a kötelező irodalom anyagának elolvasása. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Kiselőadás, szakirodalom-olvasás. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A hallgatók bevezetése a bábművészet és a maszkhasználat, illetve a táncművészet esztétikájának és dramaturgiájának tanulmányozásába. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A kurzus az első szemeszterben elemzi, hogy mennyire azonosak és eltérőek a bábjáték és az élő színház társadalmi funkciói, esztétikai elvei, mimézisének sajátosságai, előadási körülményei, dramaturgiai jellegzetességei. Ezenkívül a hallgatók megismerkednek a maszkok használatának a vallásgyakorlásban, a társadalmi rituálékban, illetve az egyes művészeti ágakban betöltött szerepével. Tanulmányozzák a maszkok különböző színjátéktípusokban megvalósult alkalmazásának történetét és technikáit. Vizsgálják a maszkkultusz újjáéledését a XX. századi előadó-művészetekben, azonos fontosságot tulajdonítva a tradicionális maszktípusok felbukkanásának, illetve az új maszkformák megjelenésének. A szóbeli elő-adásokat vetítettképes illusztráció egészíti ki. A második szemeszter anyaga tárgyaljaa táncnak a társadalmi életben betöltött funkcióját a különböző történelmi korszakokban; egyszerre térben és időben kifejlő jellegét; formanyelvének ábrázoló és nem ábrázoló karakterű elemeit; a hétköznapi élet mozgásvilága, a közhasználatú táncok és a művészi táncnyelv azonosságait és eltéréseit; a táncművészet összefonódottságát a zenével; térigényének sajátosságait; a színházművészetbe történt beépülését; autonóm színházteremtő erejét; valamint mindezek dramaturgiai feltételeit és következményeit. Az egyes táncformákat film- és videófelvételek részletei szemléltetik. I. szemeszter:A bábművészet és a maszk-használat esztétikája és dramaturgiája 1. A báb és a maszk mint szociológiai és esztétikai kategóriák 2. A báb és a maszk szerepe a vallási gyakorlatban 3. A báb és a maszk rituális használata: a transzcendens lény, „a belső én”, illetve „a másik” megjelenítése 4. Báb és maszk a folklórban 5. Alapvető bábtípusok és mozgatási technikák 6. A maszkok csoportosítása alakjuk, anyaguk és funkciójuk szerint 7. Ember, bábu, maszk: mikor melyik élő vagy halott a színpadon? 8. A bábjátékok és a maszkos alakoskodások az európai színháztörténet fontosabb korszakaiban 9. A báb és a maszk jelentése és alkalmazása a távol-keleti színjátéktípusokban 10. A báb és a maszk az európai avantgárd művészetben 11. Az übermarionett és a manökenek 12. A színpadi smink és maszkírozás 13. A bábok és a maszkok szerepe a kortárs színházművészetben II. szemeszter:A táncművészet esztétikája és dramaturgiája 1.A tánc keletkezése és társadalmi funkciója 2. A rituális és vallási táncok 3. Közösségi és társastáncok. A néptánc 4. A színpadi táncművészet 5. A klasszikus balett és Noverre 6. A romantikus balett 7. A pantomim 8. A szórakoztatóipar táncformái 9. A modern tánc 10.A reformbalett: Gyagilev és a többiek 11. A mozdulatművészet 12. A táncszínház 13. A posztmodern tánc |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Kötelező irodalom: FUCHS Lívia (szerk.): Táncpoétikák. Szöveggyűjtemény a reneszánsztól a posztmodernig.Bp., 2009, L’Harmattan. – részletek megbeszélés szerint KÖRTVÉLYES Géza: Művészet, tánc, táncművészet. Bp., 1999, Planétás. – részletek megbeszélés szerint TARBAY Ede (szerk.): Bábtörténeti kalandozások. Bp., 1990., Múzsák. – részletek megbeszélés szerint UJVÁRY Zoltán: Népi színjátékok és maszkos szokások. Debrecen, 1997, Multi-plex Media – Debrecen University Press. – részletek megbeszélés szerint Ajánlott irodalom: ANGELUS Iván: Táncoskönyv. Bp., 1998, magánkiadás. BALOGH Géza: A bábjáték Magyar-országon. A Mesebarlangtól a Budapest Bábszínházig. Bp., 2010, Budapest Báb-színház – Vince. BIRÓ Anna – BIRÓ Lajos – HUBERT, Jean-Francois – JELEN János – SEMBERY Gábor – WILHELM Gábor: Aranyba rejtett arcok. Aranymaszkok Ázsiából.A Zelnik-gyűjtemény a Néprajzi Múzeumban. Kiállítási katalógus. Bp., 2010, Néprajzi Múzeum – Magyar Indokína Társaság. BLUMENTHAL, Eileen: Puppetry and Puppets: An Illustrated World Survey. London, 2005, Thames and Hudson, Ltd. DIENES Gedeon – FUCHS Lívia (szerk.): A színpadi tánc története Magyarországon. Bp., 1989, Múzsák. DIENES Valéria: Orkesztika – Mozdulat-rendszer. Bp., 1995, Planétás. EMIGH, John: Masked Performance: The Play of Self and Other in Ritual and Theatre. Philadelphia, 1996, The University of Pennsylvania Press. FUCHS Lívia: Száz év tánc. Bevezetés a táncművészet XX. századi történetébe.Bp., 2007, L’Harmattan. KOEGLER, Horst: Balettlexikon. Bp., 1977, Zeneműkiadó. LÁBÁN Rudolf: Koreográfia. Bp., 2008, L’Harmattan. LENKEI Júlia (szerk.): Mozdulatművészet. Dokumentumok egy letűnt mozgalom történetéből.Bp., 1993, Magvető – T-Twins. MACK, John (ed.): Masks: The Art of Expression. London, 1996, British Museum Press. MAZO, Joseph H.: A modern amerikai tánc története. Bp., 1977, Planétás. NOVERRE, Jean-Georges: Levelek a táncról. Bp., 2008, L’Harmattan. PHILPOTT, A. R.: Dictionary of Puppetry. Boston, 1969, Plays, Inc. PINTÉR Márta: Tánc és lélek. Pszicho-filológiai kísérlet az antik görög tánc megértésére. Bp., 2001, Akadémiai. RABINOVSZKY Máriusz: A tánc. Bp., 1946, Anonymus. SORELL, Walter: The Other Face: The Mask in the Arts. London, 1973, Thames and Hudson, Ltd. SZÉKELY György: Bábuk, árnyak. A bábművészet története.BP., 1972, Népművelési Propaganda Iroda. TÖMÖRY Márta (szerk.): Ember és báb. Bábszínházak, műhelyek, kísérletek.Bp., 1990, Múzsák Közművelődési Kiadó. VALÉRY, Paul: A lélek és a tánc. In: V., P.: Két párbeszéd. Bp., 1973, Gondolat. 93–127. pp. VÁLYI Rózsi: Balettok könyve. Bp., 1980, Gondolat. VÁLYI Rózsi: A táncművészet története. Bp., 1969, Zeneműkiadó. VITÁNYI Iván: A tánc. Bp., 1963, Gondolat. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Számítógép, projektor, videó- és DVD- lejátszó. |