Kivitelezés, anyagismeret, szerkezet, jelmez
Kód:
LÁTMKIAJ
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Látványtervező Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
3GY | 3 | 3GY | 2 | 3GY | 2 |
A tantárgy címe: | Kivitelezés, anyagismeret, szerkezet, jelmez |
A tantárgy rövidített címe: | Jelmezkivitelezés |
Tantárgykódja: | LÁTMKIAJ |
Felelős tanszéke: | Látványtervező tanszék |
Oktatója: | Federits Zsófia |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelező szakmai gyakorlati ismeretek. |
Képzési idő szemeszterekben: | 3 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 1., 2., 4. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 3 óra |
Tanulmányi szint: | Differenciált szakmai modul |
Tanórák száma összesen: | 123 óra |
A tantárgy kredit értéke: | Az 1. szemeszterben 3, a 2. és 4. szemeszterben 2. |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Gyakorlalti jegy a félév teljesítése alapján |
Tanulmányi követelmények: | Részvétel az órákon, a kiadott feladatok teljesítése. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Folyamatos korrektúra, a félév végi vizsgafeladat értékelése. |
Az osztályzat kialakításának módja: | Az órai munka és a tanfeladatok értékelése. A félév végi vizsgafeladatok eredménye. |
Vizsgakövetelmények: | Vizsgafeladatok teljesítése. |
Oktatási módszerek: | Színházi és filmes módszerek, technikák és matériák bemutatása, elemzése, a megvalósítás gyakorlati elemei, lépésről lépésre. Anyagismeret, szabászat, öregítés technikái, részfeladatok (kalap, cipő, ékszer, kesztyű, fehérnemű, stb.). |
Javasolt tanulási módszerek: | Széleskörű tájékozódás a színházi és filmes világ alkotásain keresztül, gyakorlat megismerése, technikák elsajátítása, anyagismeret, élethelyzetek modellálása, stb. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 1/félév |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Átfogó történeti ismeretek. A kijelölt színpadi mű jelmezeinek kiviteli tervei, anyagminták, műszaki rajzok, költségvetés, stb.. Egy szabadon választott szereplő ruhájának absztrahálása, kivitelezése, bemutatása közös performance keretében. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Döntően meghatározó szakmai részterület átfogó ismerete történeti, anyagismereti és technikai szempontból. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Színházi és filmes (televíziós) jelmezek kivitelezése, a munkafolyamat átfogó megismerése a dramatikus mű elemző olvasásától a kész kosztümökig. Előadói műfajok (próza, opera, balett, musical, stb.) változó technikai igényeinek széleskörű elsajátítása. 1. szemeszter: Anyagismereti alapismeretek: textíliák, bőrök, egyéb alapanyagok fajtái, tulajdonságaik, felhasználhatóságuk módjai, területei. A jelmezkivitelezés fázisainak pontos elemzése, szabászati és festészeti megoldások. Mit, hol gyártassunk, vásároljunk? Kiemelt terület: színházi cipőkészítés. A kiadott prózai mű szabadon kiválasztott szereplőjének absztrakciója. Saját kezű megvalósítás „tetőtől-talpig”, prezentáció közös performance keretében, filmes dokumentációval. 2. szemeszter: Különleges szabászati technikák megismerése, a szabászat színházi trükkjei, hagyományos textíliák, anyagok helyettesítése funkcionálisabb, vagy olcsóbb matériákkal. Az ideálistól eltérő testalkatú előadóra átfogalmazott terv, annak megvalósítása, trükkök a negatívumok enyhítésére. Kiemelt terület: színházi kalapok, fejfedők. A kiadott zenés mű szabadon választott szereplőjének absztrakciója. Saját kezű megvalósítás „tetőtől-talpig”, prezentáció közös performance keretében, fotós és filmes dokumentációval. 3. szemeszter: Pontos költségvetés készítése. Mit tehetek, ha az ideálisnál kisebb a költségkeret…??? Manipulációk jelmezekkel, textíliákkal, bőrökkel, stb.: öregítés, vérzés, koszolás, stb. Részterületek összehangolása, ruhapróbák modellálása. A rendezővel (és színészekkel, gazdasági igazgatókkal) zajló kommunikációs folyamat alapos elemzése. Pozitív és negatív példák Kiemelt terület: fehérneműk, speciális elemek. A kiadott kortárs mű szabadon választott szereplőjének absztrakciója, saját kezű megvalósítás „tetőtől-talpig”, prezentáció közös performance keretében, fotós és filmes dokumentálással. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Anyagismereti, szabászati, kosztümtörténeti könyvek, tanulmányok, szabásminták. Színházlátogatás, film, video, stb. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | A manuális tervezés mellett számítógépes programok, manipulációk használata. A kivitelezéshez textíliák, bőrök és egyéb anyagok, feldolgozásukhoz varrógépek, vasalók, szabászati kellékek, segédanyagok, festékek, stb.. A prezentációhoz próbababák, esetleg modellek. |