A színházépítészet története és a szcenikus tér
Kód:
LÁTMSZIÉ
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Látványtervező Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
1K | 1 |
A tantárgy címe: | A színházépítészet története és a szcenikus tér |
A tantárgy rövidített címe: | Szín-ép |
Tantárgykódja: | LÁTMSZIÉ |
Felelős tanszéke: | Látványtervező tanszék |
Oktatója: | Sólymos Sándor |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően válaszható általános műveltségi ismeretek |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 4. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 1 óra |
Tanulmányi szint: | |
Tanórák száma összesen: | 14 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 1/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | Előadások látogatása, egyéni feladat. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Kollokvium |
Az osztályzat kialakításának módja: | Vizsgán nyújtott teljesítmény elbírálása. |
Vizsgakövetelmények: | Előadások látogatása kiadott anyagok tanulmányozása. |
Oktatási módszerek: | előadás, vetített képek, elemzésekkel és kommentárokkal |
Javasolt tanulási módszerek: | Előadások látogatása, jegyzetelés, kiadott vizsga anyagok tanulmányozása. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 1/szemeszter |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Kutatás, képgyűjtés, rendszerezés előadás. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Szakmai tájékozottság és képességfejlesztés, a színházi terek alapos megismerése történeti kontextusban. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A tananyagban meghatározott dramaturgia szerint érinteni kívánjuk a színházi kultúra, európai megjelenésének és történeti alakulásának körülményeit annak a folyamatnak az építészeti térrel való együtt megjelenését és együtt változását. A nagyobb kulturális és civilizációs paradigmaváltásokkal összefüggésben értelmezni kívánjuk a színházi rítus rendre megújuló változását, és ennek téri következményeit. A modernitás, a modernizációs verseny és a modernizmus színházakra gyakorolt hatását elemezzük a kurzus második felében, hazai és külföldi példák elemzésével. 1. A teátrális tér, rítus és ceremónia kulturális antropológiai megközelítése 2. Az antik színház célja értelme és típusai. Teátrum, amfiteátrum 3. A középkori passiójáték, misztériumjáték terei térbeli dramaturgiája 4. Az Erzsébet-kori színház és színjátszás terei, típusai – a globe 5. Udvari és kastélyszínházak, fontos példák főbb típusok 6. Városi és populáris színház a 16.-18. Században 7. A polgári színház és a polgári színjátszás 8. Az operaházaktól a nemzeti színházakig 9. A Monarchia színházai a „Fellner és Helmer” cég színházépítészete 10. A 20. Század színházépítészete, a modern mozgalom kezdetei 11. A modern mozgalom és a modernizmus – a Bauhaus színháza 12. A posztmodernizmus és a színház – fogyasztói teatralitás 13. Kurzusértékelés konzultáció |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Középületek.Szerk.: Cságoly Ferenc. Bp., 2004, Terc. Borsa Miklós–Tolnay Pál: Az ismeretlen Operaház. Bp., 1984, Műszaki. Roderick Ham: Theatres, Planning Guidance for Design and Adaptation. London, 1987, Architectural Press. Making Space for Theatre: British Architecture and Theatre since 1958. (Paperback) / by Ronnie Mulryne (Editor), Margaret Shewring (Editor), Ian Mackintosh (Editor), Michael Reardon (Editor); Stratford-upon-Avon, 1995, Mulryne and Shewring. Building for the Arts: A Guidebook for the Planning and Design of Cultural Facilities. 1989, Revised and Expanded Edition. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | PC, projektor, vetítővászon, vagy megfelelő falfelület |