Kivitelezés, anyagismeret, szerkezet, terep-gyakorlat, díszlet
Kód:
LÁTMKIAD
Oktató:
Dr. habil. É. Kiss Piroska DLA
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Látványtervező Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
| 1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
| 3GY | 3 | 3GY | 2 | 3GY | 2 | ||||||||||||||
| A tantárgy címe: | Kivitelezés, anyagismeret, szerkezet, terepgyakorlat, díszlet |
| A tantárgy rövidített címe: | Színpadtechnika |
| Tantárgykódja: | LÁTMKIAD |
| Felelős tanszéke: | Látványtervező tanszék |
| Oktatója: | É. Kiss Piroska |
| Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelező szakmai gyakorlati ismeretek. |
| Képzési idő szemeszterekben: | 3 szemeszter |
| Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 1., 2., 4. szemeszter |
| Képzési idő hetente: | 3 óra |
| Tanulmányi szint: | Differenciált szakmai modul |
| Tanórák száma összesen: | 123 óra |
| A tantárgy kredit értéke: | Az 1. szemeszterben 3, a 2. és 4. szemeszterben 2. |
| Az oktatás nyelve: | magyar |
| Tanulmányi előkövetelmények: | - |
| A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Gyakorlalti vizsga |
| Tanulmányi követelmények: | Aktív részvétel az órákon. |
| Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Folyamatos konzultáció, gyakorlati vizsga |
| Az osztályzat kialakításának módja: | Az órai munka és a gyakorlati vizsga értékelése. |
| Vizsgakövetelmények: | Az adott félévek díszletterveihez teljes szerkezettervezés, kiviteli terv, költségvetés készítése, a tényleges színházi munkának megfelelő tervdokumentáció prezentálása |
| Oktatási módszerek: | Több budapesti színház és kivitelező műhely szakembereinek megismerése, a színházak aktuális bemutatói díszletszerelésén való részvétel. A szerkezettervezés oktatása műteremben. Nevezetes díszletszerkezetek elemzése. |
| Javasolt tanulási módszerek: | Minél több gyakorlati ismeret megszerzése azokban a színházakban, műhelyekben, ahová megteremtettük a hallgatók szabad bejárását. A szakirodalom tanulmányozása (MKE és OSZMI könyvtár). A díszletirodalom szerkezeti és kivitelezési szempontú tanulmányozása. A tanultak, látottak kreatív alkalmazása saját díszlettervekben. Sok gondolkozás, rajzolás, sűrű konzultáció. |
| A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 1/félév |
| A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Komplett kivitelezési terv készítése és költségvetése az aktuális tervezési vizsgamunka saját díszletéhez. |
| A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A látványtervezés alapja az anyagok, szerkezetek, technikák, kivitelezési lehetőségek alapos ismerete. Minden materiális döntésnek esztétikai következménye van! Új megoldásokat is az képes kitalálni, aki jártas az ismertekben. |
| A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A képzés során foglalkozunk a korszerű anyagok releváns tulajdonságaival, teátrális lehetőségeivel. Az alapos anyagismeret tágítja a tervező mozgásterét. A másik fő irány a szerkezettervezés. A tervezőnek képesnek kell lennie a díszletet gyártható, a napi színpadi rutinban jól használható, szállítható és raktározható, biztonságos, a megfelelő esztétikai és teátrális hatásra képes színpadi tárgyként megterveznie. Fel kell ismernie a tervezői kompetenciát meghaladó bonyolultságú szerkezeteket. Az átfogó szerkezettervezési stúdiumok kötődnek a féléves tervekhez, így a valós tervek és a diplomamunkák konzultációi során mindvégig folytatódnak. Képzésünk harmadik fő iránya a gyártás, adott területen a szállítás, építés bemutatása. A műhelygyakorlat során megismerik a hallgatók a gyártás szakterületeit, szakembereit, eszközeit, valamint a folyamatot a tervrajzok első megbeszélésétől a színpadi használatig. Megismertetjük a hallgatókkal a fontosabb hazai kivitelezőket, és sajátosságaikat, továbbá a színpadi munka technológiáját, szakembereit, s azok kompetenciakörét. Mindehhez elengedhetetlen a szakirodalomban való naprakész jártasság. |
| Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Harold Burris-Meyer – Edward C. Cole: Scenery for the Theatre. Boston – Toronto, 1 Heffner – Selden – Sellman: Modern Theatre Practice. London, 1973, Prentice-Hall International Inc. Parker – Wolf – Block: Scene Design and Stage Lighting George C. Izenour: Theater Design. 1977, McGraw – Hill Inc. Díszlet – Jelmez. Magyar szcenográfia 1995-2005. Göncöl Kiadó, 2005. Színpad – Előadó-művészetek technikája című folyóirat |
| Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | A terepeken találhatóak. |