20. századi magyar művészet
Kód:
MŰTMAMŰ
Oktató:
Dr. Habil. Révész Emese PhD
Oktatás nyelve:
Magyar
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 3 | 2K | 3 |
20. századi magyar művészet 1.
A tantárgy címe: | 20. századi magyar művészet 1. |
A tantárgy rövidített címe: | 20. századi magyar művészet |
Tantárgykódja: | MŰTMAMŰ |
Felelős tanszéke: | Művészettörténet tanszék |
Oktatója: | Révész Emese |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt: festőművész szak, szobrászművész szak, grafikusművész szak Kötelezően választható: restaurátorművész szak |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 7. szemeszter, szobrászművész szakon 5. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Szakképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 24 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 3/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | Ajánlott a 19. századi előadások elvégzése. Részvétel az előadásokon. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Év végi írásbeli és szóbeli beszámolók |
Az osztályzat kialakításának módja: | Év végi beszámolók eredményei alapján. |
Vizsgakövetelmények: | Az előadáson vetített alkotások meghatározása (alkotó, cím, dátum), az előadásokon elhangzottak elsajátítása, a kötelező irodalom ismerete. |
Oktatási módszerek: | Vetítéssel kísért előadás. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az órákon való személyes részvétel, múzeumlátogatás, olvasás |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | - |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A 20. század első fele magyar művészete főbb irányzatainak, alkotóinak és műveinek megismerése, azok kultúrtörténeti összefüggéseinek bemutatása. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Magyarok Münchenben: Nagybányai művésztelep; Plein air kísérletek (Szolnok, Szinyei, Iványi); Realizmus és vízió: Mednyánszky László; Gulácsy Lajos; Csontváry Kosztka Tivadar; Realista törekvések (Tornyai, Rudnay, Koszta); Összművészeti törekvések: Gödöllői művésztelep; Nemzeti modernizmusok: Rippl-Rónai József, Csók István; Párizs bűvkörében: Vadak, Fiatalok; Dekonstrukció és klasszicizálás: Nyolcak; Utópia épül: Aktivisták. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Magyar művészet 1890-1919,(A Magyarországi művészet története 6.) I-II, Szerk.: Németh Lajos, Akadémia, Budapest, 1981.; Magyar művészet 1919-1945, (A Magyarországi művészet története 7.) I-II, Szerk.: Kontha Sándor, Akadémia, Budapest, 1985.; Andrási – Pataki – Szücs – Zwickl: Magyar művészet a 20. században. Corvina, Budapest, 1999; A második nyilvánosság. XX. századi magyar művészet. Szerk.: Hans Knoll. Enciklopédia, Budapest, 2002. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | - |
20. századi magyar művészet 2.
A tantárgy címe: | 20. századi magyar művészet 2. |
A tantárgy rövidített címe: | 1945 utáni magyar művészet |
Tantárgykódja: | MŰTMAMŰ |
Felelős tanszéke: | Művészettörténet tanszék |
Oktatója: | Révész Emese |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt: festőművész szak, szobrászművész szak, grafikusművész szak Kötelezően választható: restaurátorművész szak |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 8. szemeszter, szobrászművész szakon 6. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Szakképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 30 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 3/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | Ajánlott a 19. századi és 20. századi magyar művészet 1. előadások elvégzése. Részvétel az előadásokon. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Év végi írásbeli és szóbeli beszámolók |
Az osztályzat kialakításának módja: | Év végi beszámolók eredményei alapján. |
Vizsgakövetelmények: | Az előadáson vetített alkotások meghatározása (alkotó, cím, dátum), az előadásokon elhangzottak elsajátítása, a kötelező irodalom ismerete. |
Oktatási módszerek: | Vetítéssel kísért előadás. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az órákon való személyes részvétel, múzeumlátogatás, olvasás |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | - |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Az 1945 utáni magyar művészet főbb irányzatainak, alkotóinak és műveinek megismerése, azok kultúrtörténeti összefüggéseinek bemutatása. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A század magyar festészetének főbb stílustörekvései, jelentősebb életművei, elméleti és kultúrtörténeti háttere nagyobb témacsoportok alapján: Európai iskola, szocreál művészete, Kondor Béla, Ország Lili, Schaár Erzsébet, Szürnaturalizmus, Szürenon, Iparterv, Balatonboglári kápolnatárlatok, absztrakt törekvések, minimal art, konceptualista törekvések, performance, body art, új szenzibilitás, Szentendrei Vajda Lajos Stúdió, 90-es évek irányzatai. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Kovalovszky Márta: Don Giovanni. Kalandozás a magyar művészet félmúltjában. Enciklopédia, Budapest, 1998. Andrási – Pataki – Szücs – Zwickl: Magyar művészet a 20. században. Corvina, Budapest, 1999. A második nyilvánosság. XX. századi magyar művészet. Szerk.: Hans Knoll. Enciklopédia, Budapest, 2002. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | - |