Kortársépítészet – expresszív hagyományok
Kód:
ELKORÉP
Oktatás nyelve:
Magyar
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 2 |
A tantárgy címe: | Kortársépítészet – expresszív hagyományok |
A tantárgy rövidített címe: | Kort-Expr |
Tantárgykódja: | ELKORÉP |
Felelős tanszéke: | Művészetelméleti |
Oktatója: | Sólymos Sándor |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Szabadon választható szakmai elmélet |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat?: | 8. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | |
Tanórák száma összesen: | 26 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 2/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | Építészettörténet (ELÉPI) |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium |
Tanulmányi követelmények: | Tájékozottság a félév anyagából. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Félév végi vizsga |
Az osztályzat kialakításának módja: | Vizsgán nyújtott teljesítmény értékelése. |
Vizsgakövetelmények: | A félév anyagában való jártasság. |
Oktatási módszerek: | Előadás, vetített képek elemzése, kommentárokkal. |
Javasolt tanulási módszerek: | Előadások látogatása, ajánlott irodalom és vizsgaanyagok tanulmányozása. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | - |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | - |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Szakmai tájékozottság és képességek fejlesztése. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A szemeszter alapgondolata a rendre felbukkanó erősen plasztikus, expresszív építészeti és szobrászati megjelenés, kulturális és szimbolikus hátterének vizsgálata. Ami a szintén rendszeresen megjelenő redukált minimális eszközrendszerrel operáló tendenciáknak mintegy a kiegészítő minősége. A tananyagban áttekintjük a legfontosabb plasztikus, expresszív szobrászati és építészeti térértelmezési tendenciákat. A szemeszter folyamán érinteni kívánjuk a szobor elhelyezés, és a szobrászati, téri látvány legfontosabb körülményeit, hazai és külföldi példák elemzésén keresztül. 1. Történeti előképek a „Klasszikus vs. Romantikus” dualizmus okai, következményei 2. A 20. Századi expresszionizmus kulturális és elméleti háttere A. Loos és W. Worringer 3. A Deutscher Wekbund és a Bauhaus szemlélete, újításai és hatásai 4. A német expresszionisták, E. Mendelsohn, H. Scharoun, B. Taut és mások 5. Le Corbusier és Alvar Aalto plasztikus építészete és ennek hatásai 6. J. Utzon és E. Saarinen plasztikus építészete és ennek hatásai 7. A CIAM modernizmus és Brasilia építészete, O. Niemeyer 8. Késő-modern látványosságok okai és következményei, Archigram, J. Kaplicky 9. A „Klasszikus vs. Romantikus” posztmodern, a kettős kód elmélet és/vagy gyakorlat 10. A dekonstrukció eszközrendszere, teoretikus háttere, sztárjai és hirtelen vége 11. „9.11.” következményei az építészetben… Biomorfizmus, Organomorfia, Rizomorfia 12. Emergencia és az emergens építészet, emergens látványosságok 13. Konzultáció, kurzusértékelés |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Sólymos Sándor: 52 építészeti előadás IV. Kósa Zoltán: A XX. század építészete; Modern amerikai építészet Jürgen Joedicke: Modern építészettörténet Kenneth Frampton: A modern építészet kritikai története Vámossy Ferenc: Az építészet története, a Modern Mozgalom és a késő-modern Bruce Alsopp: Merre tart az építészet? A modern építészeti lexikon, vonatkozó címszavai. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | PC, projektor, vetítővászon, vagy megfelelő falfelület |