Újkori művészet: Illúzió a térben
MTUJM
dr. habil. Fehér Ildikó PhD
Magyar
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 3 |
A tantárgy címe: | Újkori művészet: Illúzió a térben |
A tantárgy rövidített címe: | Újkori művészet: Illúzió a térben |
Tantárgykódja: | MTUJM |
Felelős tanszéke: | Művészettörténet tanszék |
Oktatója: | dr. Fehér Ildikó |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előirt: festőművész szak Szabadon választható: restaurátorművész szak |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 4. szemeszter festőművész szak 2. szemeszter restaurátorművész szak |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Alapképzési modull |
Tanórák száma összesen: | 28 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 3/félév |
Az oktatás nyelve: | magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Írásbeli dolgozat |
Tanulmányi követelmények: | Részvétel az órákon való közös megbeszéléseken, a félév során bemutatott képanyag ismerete. A képeket a hallgatók az intraneten is megtalálhatják. Egy választott téma önálló feldolgozása. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Egy választott témából önálló felkészülés után egy kb. 5-10 oldalas dolgozat megírása esszé formájában. |
Az osztályzat kialakításának módja: | A dolgozat alapján. |
Vizsgakövetelmények: | - |
Oktatási módszerek |
Vetítéssel kísért előadás. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az órákon való részvétel, múzeumlátogatás, könyvtári tájékozódás. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | 1 feladat |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Dolgozat. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A festészeti illúziókeltés módszereinek, típusainak megismertetése, lehetőségek, technikák, amelyekkel a három dimenziós térhatást akarják elérni a síkművészet alkotói a 15. századtól a kortárs művészetig. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A tér, a 3 dimenzió ábrázolása a festészetben az évszázadok folyamán igen eltérő és különleges megoldásokhoz vezetett. A „szem becsapására” a 15-18. századi festők is újabb és újabb lehetőségeket, módszereket, technikákat kerestek: - perspektíva, ál-perspektíva, L. B. Alberti traktátusában megjelenő ’tér’ fogalmának hatása a későbbi évszázadok festészetére egészen a jelen korig, - Alberti „ideális város” illúziója. - festett architektúrák, díszletfalak, quadratúra festészet, - trompe l’oeil festészet és antik előzményei: Zeuxis történeteinek továbbélése a barokk csendéleteken, portrékon és a 20. sz-i művészetben, - az anamorfózisok: típusai, eszközök, - barokk veduták és festett égboltok, A. Pozzo és C. Bibiena illúzionisztikus boltozat és kupola freskói, - a camera obscura használata példákkal - a németalföldi „mágikus dobozok” stb. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): |
Kolta Magda: Képmutogatók. A látás kultúrtörténete, Budapest, 2008. |