Faszobrász-restaurátor szakmai elméleti ismeretek
Kód:
REFAREL
Oktató:
Boros Ildikó DLA
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Restaurátor Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
2K | 3 | 2K | 3 |
A tantárgy címe: | Faszobrász-restaurátor szakmai elméleti ismeretek |
A tantárgy rövidített címe: | Faszobrász-restaurátor elmélet |
Tantárgykódja: | REFAREL |
Felelős tanszéke: | Restaurátor tanszék |
Oktatója: | Boros Ildikó |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően választható (faszobrász-restaurátorok és festőrestaurátorok részére). |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 szemeszter |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 5., 6. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 2 óra |
Tanulmányi szint: | Szakképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 54 óra |
A tantárgy kredit értéke: | 3/félév |
Az oktatás nyelve: | Magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | Restaurátor műtermi gyakorlat 4. félév teljesítése; a félévek egymásra épülnek. |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Kollokvium 5. szemeszter után írásbeli 6. szemeszter után szóbeli |
Tanulmányi követelmények: | Az órán elhangzottak ismerete a hallgatók órai jegyzete alapján. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Szóbeli vizsga. |
Az osztályzat kialakításának módja: | A tárgyi tudás felmérésén kívül a hallgató egész évben nyújtott órai munkájának minősége is számít az osztályzat megállapításakor. |
Vizsgakövetelmények: | A hallgató félévenként az adott félév tananyagáról számol be. Követelmény elsősorban az összefüggések felismerése, az átfogó tudás megszerzése. |
Oktatási módszerek: | Tanári előadás, a napi gyakorlat során használatos anyagok, eszközök, szemléltető modellek bemutatása. Egyedi esetek ismertetése dokumentációs fotók segítségével, múzeum-, és templomlátogatás szakmai előadással kísérve. |
Javasolt tanulási módszerek: | Az előadásokon való aktív részvétel, a Restaurátor Tanszék szakkönyvtárának folyamatos tanulmányozása, valamint a folyamatban lévő restaurálási munkák figyelemmel követése. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | Beszámoló dolgozatok készítése az adott félévben leadott tananyaghoz kapcsolódó témában. Elkészítésük elengedhetetlen a kollokviumhoz. Felsőbb éves hallgatók feladatainak, valamint külső restaurálási munkák figyelemmel követése. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | A megszerzett elméleti tudás alkalmazása a gyakorlatban, valamint választható egy-egy dolgozat írása szemeszterenként. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A faszobrász-restaurátor széles körűen ismerje a különböző korokban használt technológiákat, anyagokat és eljárásokat. A tananyagként kapott szobrok helyreállításához szükséges feladatokat helyesen tudja felmérni, a szükséges feladatokat megtervezni. Ismerje fel a károsodások fajtáját, okait és azt tudja majd kezelni, illetve megfelelő színvonalon dokumentálni. Az egyes tudományterületek közötti összefüggéseket ismerje fel, tudja hasznosítani a szakmai munkában. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | 5. szemeszter: Liturgiatörténet - Kultusz – liturgia - szolgáló művészet. Az első keresztény évezred és hagyományai. Római szertartásrendek. Keleti liturgiák. (1-2 óra) - A Templom, és egyéb szakrális terek berendezési tárgyainak felépítése, rendszerezése. (3-4 óra) - Egyházi (- és világi) művészeti stílusok megjelenési formái az évszázadok tükrében, kifejezetten a faszobor restaurálás tárgyköréből. (7-8 óra) 6. szemeszter: Faszobrász-restaurátor általános szakmai elméleti ismeretek - Az 5. szemeszter elméleti anyagának értelmezése a gyakorlati restaurálás szempontjából. - A faszobor restaurálás tartalmának meghatározása, szakmai etikai alapjainak tisztázása, menetének megtervezése, eredményének meghatározása. - A napi gyakorlatban használatos anyagok, módszerek előnyeinek és hátrányainak bemutatása, értékelése, kritikája. Kitekintés a külföldi szakemberek munkamódszereibe, a módszerek összevetése. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Jegyzetek Kriston László: Műtárgyak fontosabb röntgen- és gamma-sugaras vizsgálata. Kriston László: A kő- és vakolat- restaurálás alapismeretei. Kriston László: A műtárgyvizsgálatok fizikai alapjai. Tímárné Balázsy Ágnes: Műtárgyak szerves anyagainak felépítése és bomlása Járó Márta: Klimatizáció, világítás és raktározás a múzeumokban E. Nagy Katalin, Kralovánszky Mária, Mátéfy Györk, Járó Márta: Textiltechnikák Babos Károly: Faanyagismeret és fafaj-meghatározás restaurátoroknak Szalay Zoltán: Műtárgykárosító ízeltlábúak Entz Géza: Muzeológia, műemlékvédelem, restaurálás történet Entz Géza: Ikonográfia Hatházi Gábor: Muzeológiai alapismeretek Dr. Szilárdfy Zoltán: Barokk szentképek Magyarországon, Corvina, 1984, Kegyképek – kegyszobrok a kárpát-medencei búcsújáróhelyeken, Bp. 1991, A magánáhítat szentképei I. Bp. 1995, A magánáhítat szentképei II. Bp. 1998, Képes tanulmányok, Ikonográfia- Kultusztörténet, Balassi Kiadó, 2003, stb Radocsay Dénes: A középkori Magyarország faszobrai Akadémiai Kiadó, Budapest 1967 Szakfolyóiratok Műtárgyvédelem, Műemlékvédelem, ISIS, Erdélyi Magyar Restaurátor Füzetek, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts, Studies in Conservation, Restauratorenblätter, Arbeitsblätter, Maltechnik-Restauro, Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, National Gallery Technical Bulletin, Journal of the American Institute for Conservation, Szakdolgozatok, restaurálási dokumentációk, katalógusok, archív fotók restaurátor tanulmányutakról, stb. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | - |