Vizuális improvizáció
Kód:
IMMAT
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Intermédia Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
4Gy | 2 |
A tantárgy címe: | Audiovizualitás / Transzelektronika / Vizuális improvizáció kurzus |
A tantárgy rövidített címe: | Vizuális improvizáció |
Tantárgykódja: | IMMAT |
Felelős tanszéke: | Intermédia tanszék |
Oktatója: | Sztojánovits Andrea |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | kötelezően választható |
Képzési idő szemeszterekben: | 1 |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 3. szemesztertől ajánlott |
Képzési idő hetente: | 4 (2 óra előadás, 2 óra gyakorlat) |
Tanulmányi szint: | szakképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 104 |
A tantárgy kredit értéke: | 2 |
Az oktatás nyelve: | 70% magyar, 30% angol |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | gyakorlati jegy |
Tanulmányi követelmények: | óralátogatás, projekt elkészítése |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Saját vagy csoportos projektekről beszámoló vagy bemutató |
Az osztályzat kialakításának módja: | Az elkészült projekt alapján |
Vizsgakövetelmények: | Követelmény a tanórákon bemutatott szoftverek és hardverek ismerete, valamint felhasználása a projektekben |
Oktatási módszerek: | A kurzus egyik fő küldetése, hogy a hallgatók kiigazodjanak a változó technológia – azon belül a vizuális szoftverek és hardverek valamint jelérzékelők és egyéb technológiák – világában, részt tudjanak venni mind elméleti mind gyakorlati szinten ezen technológiák nemzetközi diskurzusában. Az elméletben tanultak mellett korunk számítástechnikájának köszönhetően a vizuális improvizáció lényegét tekintve új típusú kreativitást serkent, mely tapasztalása más módszerekhez vezet egy installáció, egy performansz vagy akár festmény elkészítésénél. |
Javasolt tanulási módszerek: | Folyamatos részvétel az órákon, személyes konzultáció a projektekkel kapcsolatban |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | Legalább egy projekt elkészítése, melynél megengedett a csoportos megvalósítás. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | A kurzuson érintett szoftverek vagy hardverek alkalmazása a projektben |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A kurzus kiinduló pontja a jövőkutatás, alapját képezik az audiovizuális improvizáció, az animáció, a rövidfilm, a videóművészet, a programozott digitális kép- és hangalkotás, a vj, a dj, az elektronikus előadóművészet olyan mixtúrája, mely korunk gondolkodásmódjára és technológiai fejlődésére reflektál. Az audiovizuális gondolkodás gyökerei azon időkre nyúlnak vissza, mikor a művész, a tudós elkezdett foglalkozni a hangos képpel és a színes zenével. A progresszív audiovizuális művészet a hagyományos audiovizuális technológiák módszereiből és eszközeiből építkezik, felhasználja a klasszikus- valamint kortárs kép és zene eredményeit, követi a napról-napra változó technológiákat és eljárásokat. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | I. FREKVENCIA / KÉP ÉS HANG - Vizuális és auditív ingerek mechanizmusa - A hang és kép természete II. VJ / AUDIOVIZUÁLIS TECHNOLÓGIÁK - Technológiai átalakulás a fényorgonától a digitális rendszerekig - A hangkép történeti áttekintése - VJ, mint „visual performance artist” III. MŰVÉSZET ÉS TECHNOLÓGIA - Vizuális improvizáció a gyakorlatban / valós idejűség és efemeritás - Generative vjing / személyre szabott rendszerek - A vászontól a geometrikus orgonáig / az improvizatív vizualitás kiterjesztése - Szenzorok a gyakorlatban / eszközök és hatásmechanizmus - Wireless technológiák - Megújuló energiák felhasználása az audiovizuális rendszerben - Mobil eszközök felhasználása a vizuális improvizácóban IV. VIZUÁLIS TARTALOMGYÁRTÁS - A mozgóképgrafika klasszikus eszközei - A mozgóképgrafika új eszközei - A tartalom kiterjesztése egyéb hardwer formátumokra |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Online publikációk, oktatási anyagok Paul Spinrad: The VJ Book – Inspirations and practical advice for live visuals performance Michael Faulkner / D-Fuse (editor): Audiovisual art + vj culture Cornelia and Holger Lund (editors): Audio.Visual: On Visual Music and Related Media Mark Amerika: META/DATA A Digital Poetics |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Számítógépes terem, saját számítógép, projektorok, szoftverek (Modul8, CoGe, flXer, MadMapper, Vezér), hardwerek (midi kontrollerek, egyéb vezérlő egységek - pl. táblagép - , jelérzékelők – pl. Emotiv Epoc -, Arduino, Makeymakey, programozható ledszalagok), hangrendszer |