Hangkísérletek
Kód:
IMMEH
Oktatás nyelve:
Magyar
Felelős tanszék:
Intermédia Tanszék
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
4Gy | 2 | 4Gy | 2 |
A tantárgy címe: | Experimentális hangprodukcó |
A tantárgy rövidített címe: | hangkísérletek |
Tantárgykódja: | |
Felelős tanszéke: | Intermédia tanszék / Festő tanszék |
Oktatója: | Nikolaus Gerszewski |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | kötelezően választható |
Képzési idő szemeszterekben: | 2 |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | nem releváns |
Képzési idő hetente: | 4 (2 óra csoportos, mellette próbák, havi 2 koncert /előadás) |
Tanulmányi szint: | szakképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 104 |
A tantárgy kredit értéke: | 2 |
Az oktatás nyelve: | 80% magyar, 20% angol |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | gyakorlati jegy |
Tanulmányi követelmények: | óralátogatás, külön próbák, előadások |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Óralátogatáspróbák, előadásokon való részvétel.. |
Az osztályzat kialakításának módja: | Az osztályzat kialakítása a feladatok megoldása során nyújtott teljesítmény és az előadások alapján történik. |
Vizsgakövetelmények: | Követelmény a foglalkozásokon érintett kortárs zenei ismeretetek elsajátítása, készségszintű gyakorlati alkalmazása. |
Oktatási módszerek: | Folyamatosan végezhető és alakítható feladatok kiadása.. Próbák, gyakorlás, konzultáció, bemutató (koncert). |
Javasolt tanulási módszerek: | Folyamatos részvétel a személyes és kollektív konzultációkon. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Honnan ered a mai kortárs zene? A hallgatók betekintést nyerhetnek a korai avantgárdtól kezdve (M.Duchamp, Mondrian, A. Schönberg) napjainkig (Historical state of affairs of the material, Adorno) a kortárs zene alakulásába. A tárgy célja, hogy megismertesse a John Cage utáni konceptuális zenét, illetve az ahhoz való hozzáállást, mind a hallgató, mind pedig az előadó részéről. A hallgatók többek között ismeretet szerezhetnek az alternatív notációk különböző formáiról (grafikus, szöveges, stb.) partitúra analízis formájában. Feldolgozásra kerülnek a képzőművészet és az új-zene közti koincidenciák, átjárhatóságok, akár a hallgató saját képzőművészeti tevékenységén keresztül. A szándéknélküliség különböző formákban való gyakorlása. Hogyan lehet a müvet, mint eseményt felfogni és termteni? |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | - John Cage csönd koncepciója - az improvizáció mint etika (Cardew) - a 4’33” utáni helyzet (Wandelweiser) - Mi az új az újban? - zene és hangprodukció - bővített technikák (hangszer preparacio) - mikrotonalitás - a hangképzéstől a notációig - szándéknélkülség a kortárs művészetben - a zene mint médium és mint forma (stb.) |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Wandelweiser, különbözö konceptszövegek, partiturak: http://www.wandelweiser.de/ Cornelius Cardew: Treatise (grafikus partitura) Cornelius Cardew: Scratch handbook Cornelius Cardew: the great learning (partitura) Christian Wolff: Cues (Musiktexte Köln)Christian Wolff: for 5,6,7 people (partitura) Pauline Oliveros: Deep Listening http://www.deeplistening.org/site/content/anthology-text-scores-pauline-oliveros-deep-listening-publications-2013 |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | 4 db E-bow, 2 gyakorló erősítő (20 W); 10 db csellóvonó; 1 basszus dob, 1 snare-dob, 2 cintányér, 2 toms, állványok, különböző dobverők; 1 szett szájharmonika (12 hangnemben); 10 kottaállvány. |