Képgrafika műtermi és műhelygyakorlat
KGSZK
Berentz Péter DLA
Eszik Alajos DLA
Dr. habil, DLA König Róbert
Lengyel András DLA
Madácsy István DLA
Dr. habil. Somorjai-Kiss Tibor DLA
Szurcsik József
Magyar
Képgrafika Szakirány
Oktatási idő, vizsgák, kreditek
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
20Gy | 10 | 16Gy | 8 | 16Gy | 8 | 16Gy | 8 | 16Gy | 8 | 16Gy | 8 | 20Gy | 10 | 20Gy | 10 | 20Gy | 20 | 20Gy+Dm | 22 |
A tantárgy címe: | Képgrafika műtermi és műhelygyakorlat |
A tantárgy rövidített címe: | Műt.gyak. |
Tantárgykódja: | KGSZK |
Felelős tanszéke: | Grafika Tanszék |
Oktatója: | Berentz Péter, Eszik Alajos, König Róbert, Lengyel András, Madácsy István, Somorjai Kiss Tibor, Szurcsik József, |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | Kötelezően előírt |
Képzési idő szemeszterekben: | 10 félév |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | 1-10. szemeszter |
Képzési idő hetente: | 20 óra |
Tanulmányi szint: | Diploma feltétel |
Tanórák száma összesen: | 540 óra/év |
A tantárgy kredit értéke: | Műtermi és műhelygyakorlat+Grafikai technikák: 10 kredit |
Az oktatás nyelve: | Magyar |
Tanulmányi előkövetelmények: | A félévek egymásra épülnek.. |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | Gyakorlati jegy |
Tanulmányi követelmények: | A műtermi munka során felmerülő szakmai problémák kijelölése és megoldása. Az általános művészettörténeti és művészetelméleti tájékozottság mellett a hallgató munkáival párhuzamban hozható magyar és nemzetközi képzőművészek alkotásainak alapos ismerete. |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Rendszeres konzultáció, havi szakmai ellenőrzések és szemeszterenkénti kiértékelések (osztályzás) |
Az osztályzat kialakításának módja: | Alapozóképzésben a tantárgyi program által megszabott feladatok közös értékelése (a szakmai osztályzatra az osztályvezető mesterek tesznek javaslatot, a döntés közös) A szakképzésben a hallgató által kialakított kialakított egyéni szakmai program eredményét a tanszék oktatói közösen értékelik, a szakmai osztályzatra az osztályvezető mesterek tesznek javaslatot, a döntés közös. A diplomamunkát diplomabíráló bizottság értékeli. |
Vizsgakövetelmények: | Azonos a félév/évvégi számonkérés követelményeivel. |
Oktatási módszerek: | Képgrafika szakirányú képzés - a grafika sajátos összetettségéből adódóan - rendkívül kiterjedt, széles körű ismeretek átadásával próbálja hallgatóit felkészíteni. |
Javasolt tanulási módszerek: | A csoportos és egyéni konzultációkon keresztül a szakmával kapcsolatos minél több ismeretet megszerzése a művészi személyiség kiteljesedésének érdekében. Széleskörű műveltség megszerzése az egyéni érdeklődés figyelembevételével. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | Alapképzés: 20-25 Szakképzés: 8-12 Diplomamunka: 5-10 + szakdolgozat |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Egyéni elképzelések alapján születő grafikai programok végrehajtása. Az egyéni érdeklődésnek megfelelő szakmai feladat és ennek megvalósításához olyan grafikai műfaj, illetve technika keresése, amelyek a művek megvalósítását elősegítik. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | Sajátos grafikusművész képzés, mely a rajzi alapozásra épül. Célja olyan művészek képzése, akik számára az autonóm művészi grafikai műfajok jelentik a legfőbb kifejezési formát. Fontos cél, megfelelő tapasztalat megszerzése a művészi sokszorosító grafikai eljárásokban, valamint a művészeti hagyományokban és a kortárs művészetben tájékozott, szakmailag felkészült, fejlett esztétikai érzékkel és sajátos szuggesztív művészeti arculattal rendelkező művészek kibocsátása. A művészeti ágról szerzett átfogó ismeretek birtokában a hallgatók alkalmasak legyenek tanulmányaik végén diplomájuk elkészítésére és megvédésére, valamint hogy megállják a helyüket a képzőművészeti életben. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): |
Alapképzés (Eszik Alajos, König Róbert, Madácsy István, Berentz Péter): Az első négy szemeszternyi képzésünk első felében rajzi alapozást, ezen belül a problémaközpontú, funkcionális stúdiumokat folytatunk. Feladatok: fej, és aktrajz, környezet és figura, belső pályázatok adott témakörben, adott technikával, a grafikai archívumok tanulmányozása. Feladatokon kereszül oktatjuk a grafikai alapgondolkodás megtanítható szabályait. Kurzusok és műhelymunka keretén belül sajátítják el hallgatóink a hagyományos sokszorosító eljárások alapelemeit (magas-, mély-, síknyomás). Szakképzés (Somorjai Kiss Tibor, Lengyel András, Szurcsik József, Madácsy István): A szakképzés további négy szemeszterből áll, amely folytatólagosan foglalkozik a szakmához tartozó intellektuális, személyiségfejlesztő kérdésekkel is. Egyéni elképzelések alapján születő grafikai programok végrehajtásának támogatásával igyekszünk elősegíteni a személyiség fejlődését az egyéni érdeklődésnek megfelelően, szabad teret adva a művészeti ág teljes spektrumában. Diplomamunka (Somorjai Kiss Tibor, Lengyel András, Szurcsik József) |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Ales Krejca: A művészi grafika technikái, Corvina Riva Castelman: Prints of the 20th Century F.N.306 Werner Cermak: Szitanyomás, Ipari szakkönyvtár N432 Michel Caza: La Serigraphie, Grafphik der Welt Jürhe Wistmann Josef Albers FV.2087 Werner Spies: Albers FV. 2394 Szőnyi István: A képzőművészet iskolája II. kötet N. 256 Bamber Gascoigne: How to identify Prints N. 618 Graphica Hungarica II. S. 1134 |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | Magas- és mélynyomó műhely, marató helyiséggel: Litográfia műhely: - litográfiai sajtók - litográfiai kövek Szitanyomó műhely: - komplett nyomdai felszereléssel Számítógépes labor Egyéb felszerelések: - fotólabor Tanszéki archívum: 1890-es évektől kezdődően napjainkig gyűjtött grafikai anyag |