Ingyenes programok használata
1. év | 2. év | 3. év | 4. év | 5. év | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. félév / kredit | 2. félév / kredit | 3. félév / kredit | 4. félév / kredit | 5. félév / kredit | 6. félév / kredit | 7. félév / kredit | 8. félév / kredit | 9. félév / kredit | 10. félév / kredit | ||||||||||
A tantárgy címe: | Nyílt forráskódú és/vagy ingyenes eszközök használata az alkotómunkában |
A tantárgy rövidített címe: | Ingyenes programok használata |
Tantárgykódja: | |
Felelős tanszéke: | Intermédia tanszék |
Oktatója: | Fernezelyi Márton, Langh Róbert, Lepsényi Imre, Szegedy-Maszák Zoltán, alkalmanként külső óraadók |
Melyik tantárgycsoportba sorolt: | kötelezően választható |
Képzési idő szemeszterekben: | 1, a félévente változó program miatt többször felvehető |
Hányadik szemeszter(ek)ben tanulják a tárgyat? (1-10): | nem releváns |
Képzési idő hetente: | 4 (2 óra előadás+2 óra gyakorlat) |
Tanulmányi szint: | szakképzési modul |
Tanórák száma összesen: | 104 |
A tantárgy kredit értéke: | 2 |
Az oktatás nyelve: | 50% magyar, 50% angol |
Tanulmányi előkövetelmények: | - |
A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | gyakorlati jegy |
Tanulmányi követelmények: | óralátogatás, feladatmegoldások, és elsősorban a tanultak használata saját művekben |
Az ismeretek ellenőrzésének módja: | Gyakorlati feladatmegoldások, saját projektek bemutatása és közös kiértékelése |
Az osztályzat kialakításának módja: | Az osztályzat kialakítása elsősorban a tanultakat hasznosító saját művek, azok hiányában kiadott feladatok megoldása alapján történik. |
Vizsgakövetelmények: | Követelmény a foglalkozásokon bemutatott eszközök készségszintű gyakorlati alkalmazása, illetve hasznosítása saját művekben. |
Oktatási módszerek: | A kurzus egyik feladata az ingyenes szoftverek megismertetése a hallgatókkal, így a hálózaton elérhető dokumentációk, oktatóanyagok felhasználásával, gyakorlati példákon keresztül nyújt alapfokú jártasságot az eszközök kezelésében. Emellett hangsúlyt fektetünk a hallgatók saját munkáihoz szorosan kapcsolódó, összetettebb munkafolyamatok bemutatására, „mélyfúrásokra”, melyek adott esetben egy-egy eszköz részletesebb tárgyalását teszik szükségessé. Az egyes eszközök bemutatása mellett azok összekapcsolásán, egymást kiegészítő használatán alapuló összetett munkafolyamatokat is bemutatunk a hallgatók saját műveinek kivitelezését segítendő. Az egyes szoftvereszközök bemutatásán, az összetett munkafolyamatokban használható eszközök kapcsolódásán keresztül azt a tudást igyekszünk átadni, melynek birtokában a hallgató önállóan is képessé válik ötleteihez, s megtanulni a kivitelezéshez szükséges informatikai eszközöket. |
Javasolt tanulási módszerek: | Folyamatos részvétel a foglalkozásokon, s a bevezető órákon tárgyaltak alapján saját projekt megtervezése és kivitelezése. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | Legalább egy összetett saját projekt megvalósítása, ennek hiányában 4-5 gyakorló feladat megoldása. |
A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | Saját mű megvalósítása, melyhez a kurzuson tárgyalt eszközök kifinomult használata szükséges, vagy a szoftverek kezelésében való jártasságot bizonyító gyakorlati feladatok. |
A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: | A sikeres önálló művészeti tevékenység feltétele, hogy a hallgató képes legyen ötleteihez, terveihez megtalálni a megfelelő eszközöket, s azokat összetett módon, készségszinten képes legyen használni. Az ingyenes szoftverek, ill. azok egymást kiegészítő használatának elsajátításával a hallgató gyakorlatot szerez az ismeretlen eszközök kipróbálásában, használatuk elsajátításában, ennek birtokában pedig önállóan válik képessé az új, vagy számára még szokatlan informatikai eszközök alkalmazására. |
A tantárgy leírása, oktatandó főbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | Az ingyenes operációs rendszerek terjedésével párhuzamosan egyre több olyan nyílt forráskódú vagy legalább ingyenes alkalmazás jelenik meg a számítógépes kultúrában, mely alkalmas a drága, kommerciális szoftverekkel megoldható feladatok kiváltására. Ráadásul akár kép-, videó- vagy hangszerkesztésről, de akár virtuális/kevert valóság alkalmazások fejlesztéséről van szó, a szabadon hozzáférhető és használható ingyenes alkalmazások tudatos és összefüggő használata olyan lehetőségeket rejt magában, mely a munkafolyamat egyirányúsítására, sztenderdizálására törekvő szoftvergyártók termékeit használva általában fel sem foghatók. Az ingyenes eszközök elterjedésének legfőbb gátja a megszokott, egységesített felhasználói felületek, s az azokba kódolt megnyugtatóan átlátható munkafolyamatok hiánya, mely a kezdő felhasználót elriasztja ezek használatától. A kurzus egyik feladata tehát a szokatlan felhasználói felületek használatának oktatása, másrészről a nem sztenderdizált munkafolyamatokban rejlő lehetőségek felmutatása, az egy-egy feladatra szolgáló programok tudatos, összefűzött használatával elérhető összetettség készségszintű, a hallgatók saját műveiben megnyilvánuló tudássá változtatása. |
Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | A hálózaton elérhető dokumentációk, oktatási anyagok. |
Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | A számítógépes terem infrastruktúrája, 12 munkaállomás, projektor, szoftverek (a teljesség igénye nélkül): Képszerkesztés: GIMP http://www.gimp.org/, Lightzone http://lightzoneproject.org Videó: Lightworks http://www.lwks.com, Davinci https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve, Openshot http://www.openshot.org Animáció: Blender http://www.blender.org Interaktív AR/VR: Unity http://unity3d.com |