Dr. habil. Filp Csaba Zoltán DLA
egyetemi docens
Festő Tanszék
Kutatás, oktatás
A szakra felvételt nyert hallgatók a felvételi követelményeinek megfelelően elsősorban a studiumokra, tehát a rajzra, illetve másolásra vonatkozó tapasztalatokkal rendelkeznek. Önálló mű létrehozásának „képi igényével” keveset festenek. A műtárgy ismerete, vagyis (többek között) az alkotói módszer, a „művészeti technika” helyes értelmezése a jól végzett restaurátor munka egyik alapfeltétele. Az első három szemeszter során ezért a festmény (elsősorban olajfestmény) készítésének módozataival ismerkednek meg a hallgatók, így tulajdonképpen egy festői igénnyel készített studiumsorozat után saját gyakorlati tapasztalatra tesznek szert az alkotói módszereket, illetve a„művészeti technikákat” illetően. A festőrestaurátor alapképzés programjának célja tehát elsősorban az olajfestés technikai lehetőségeinek ismertetése, egyúttal a hallgatók stiláris tájokozottságának elősegítése. Az alapképzés nagy mértékben a Heinrich Wölfflin által meghatározott ellentétpárokon alapuló stúdiumok sorozata.
I. Szemeszter:
A szemeszter elején olajfestékkel, redukált palettával monokróm „csendéleteket” készítenek. A felvételi előkészítőkön szerzet rajzi, komponálási sémák, rögzült automatizmusok felszámolása okán relatív nagy méretű, fedő festésmóddal egész felületükön fedett képek készítése, drapéria festése. A szemeszter utolsó felében a fedő festésmód használatával traktált és sima felületek festése. Anyagszerű festésre vonatkozó gyakorlatok, lazúrozás színes alapra, különböző csendéletek készítése.
II. Szemeszter:
A festői-lineáris ellentétpáron alapuló gyakorlatok sorozata. Portré rajzolás, utána modell nélkül, a rajzok alapján portréfestés. Testszín-árnyékszín festése, „kevert barnák” használata. Fehér alapra, színes alapra, illetve falemezre(homogén felület) vászonra (differenciált felület) készített gyakorlatok. Akt rajzolás, festés a lineáris-festői ellentétpárnak megfeleltetve, művészettörténeti előképek használatával. Enteriőr festése figurával, előtér, középtér, háttér ábrázolásának kérdése.
III. Szemeszter:
Az első két szemeszter tapasztalataira alapuló gyakorlatok. Másolási feladatok, festészeti módszerek variálása, „stílusba helyezkedés”: egy szabadon választott festményen történő változtatás oly módon, hogy a képet szemlélve sem stilárisan, sem a festői módszerben ne legyen érzékelhető a különbség az eredeti (másolás) és a megváltoztatott (stíluskövetés) felületei között.